۱۳۸۸ شهریور ۱۵, یکشنبه

زينب پاشا











زينب پاشا، زني از طبقات فقير جامعه تبريز در زمان ناصر الدين شاه بود كه از كودكي با گوشت و خون خويش ظلم و ستم زمان خويش را حس كرده بود. او دلاورانه به مبارزه با ظلم و استعمار برخاست. به طور مثال، در بستن بازار تبريز در اعتراض به دادن حق انحصاري فروش توتون و تنباكوبه انگليسي ها نقشي موثر داشت. او و يارانش كه جملگي زن بودند در اين راه با مزدوران حكومت وقت مبارزه كردند. در باره زندگي او مي توانيد از اينجا اطلاعات بيشتري كسب كنيد. "زينب" نام او و "پاشا" لقب او پس از دلاوري هايش بوده است. شعرهايي به زبان تركي در شرح دلاوري هايش توسط مردان معاصر او سروده شده اند. (مردان قديم (حداقل برخي از آنها) به جاي ليچار بافتن و متلك پراندن، شعرحماسي در وصف زنان دلاور مي سرودند!!)مجسمه او در خانه مشروطه تبريز قرار دارد كه مورد بازديد علاقه مندان قرار مي گيرد.عكس هايي كه مي بينيد به زينب پاشا منسوب است. به طرز نشستن و نگاه كردن در دوربين اين خانم صد سال پيش دقت كنيد! شباهتي به كليشه هاي صدا و سيما ي جمهوري اسلامي ندارد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام ياسمن جان
تا آنجايي که من مطالعه کرده ام و بر اساس اطلاعات و مدارک موزه مشروطه تبريز اين اطلاعات و عکسها متعلق به زينب پاشا است .علت شک شما چيست؟

منجوق گفت...

سلام،
دليل شك من منطقي و بر اساس مدرك نبود. فقط برايم عجيب آمد كه زني از طبقه فقير تبريز صد سال پيش چنين عكس هايي از خود بگيرد (عكس هاي تكي آن هم با روي باز در لباس سفيد).
و عجيب تر آن بود كه چنين عكس هايي براي 100سال حفظ شود!
اما خوب اين خانم "زينب پاشا" است نه هر زني! طرز نگاه كردن به دوربين و نشستن او هم جالب است. اعتماد به نفس از آن مي بارد. كاملا متفاوت از كليشه هايي كه صداوسيما از زنان قديم به خورد ما داده!

راستي! ناشناس عزيز، چرا شما خود را معرفي نمي كنيد؟ خوشحال مي شوم كه با شما آشنا شوم.