۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

ماللكرمان
















جمعه ساعت 8 صبح به فرودگاه كرمان رسيديم. زهرا و نسيم و دو نفر از اساتيدشان زحمت كشيده بودند و به فرودگاه آمده بودند. از آنجا رفتيم براي بازديد بافت قديمي شهر و بازار كرمان كه مجتمعي است بزرگ و قديمي با جلوه هاي زيبايي از معماري از دوره هاي مختلف. شبيه ميدان نقش جهان اصفهان، كرمان هم يك ميدان مستطيل شكل دارد كه به دستور گنجعلي خان حاكم كرمان در زمان صفويه ساخته شده. حمام معروف گنجعلي خان در يكي ازاضلاع همين ميدان است. دريكي از گوشه هاي ميدان مسجد كوچك اما بسيار زيبايي است. مسجد گويا اختصاصي بوده: مختص خانواده ي حاكم محلي!
درنتيجه بخش زنانه ومردانه ي جداگانه نداشت. البته يك بالكن داشت كه همه مون (چه خانم و چه آقا) با هم رفتيم و ديديم.مسجد اختصاصي باز بود اما در مسجد جامع و ساير مسجد هايي كه رفتيم بسته بودند -مثل خيلي جاهاي ديگه ي ايران!
از كرمان به ماهان رفتيم. ماهان شهر كوچكي در نزديكي كرمان است كه آرامگاه شاه نعمت الله ولي در آن واقع است. منظور حافظ از «آنان كه خاك را به نظر كيميا كنند» همان شاه نعمت الله ولي شاعر و عارف قرن 8 و 9 و قطب دراويش نعمت اللهي است. برعكس مساجد در آرامگاه شاه نعمت الله ولي باز بود. به ياد اين رباعي افتادم
شب خيز كه عاشقان به شب راز كنند /گرد در و بام دوست پرواز كنند/ هر جا كه درى بود به شب بربندند/ الا در عاشقان كه شب باز كنند
اين رباعي از ابوسعيد ابي الخير شاعروعارف قرن چهارم و معاصر ابن سيناست.
وقتي وارد كرمان شديم نسيم يك شعر يادمان داد:
کرمان دل عالم است و ما اهل دليم.
اما بر سر در آرامگاه شاه نعمت الله ولي اين گونه نوشته بودند:
هرچند که از روی کریمان خجلیم
شک نیست که پرورده این آب و گلیم
در روی زمین نیست چو ماهان جائی
ماهان دل عالم است و ما اهل دلیم
بنا به ويكي پديا شعر از خود شاه نعمت الله است. به هر حال اگر كرمان را "استان كرمان" تفسير كنيم هم شامل كرمان و هم ماهان و هم رفسنجان مي شود و مشكل هم حل مي شود! فضاي درون آرامگاه خيلي صميمي و مردمي بود. گويي زوار و گردشگران فضا را از آن خود مي دانستند. در اتاقي كه ضريح در آن واقع بود تمثال شاه نعمت الله ولي را بر ديوار زده اند. همان طوري كه نسيم توضيح داد- نقاش ترفندي به کار بسته كه در هر گوشه از اتاق كه مي ايستيد اين گونه تصور مي كنيد كه شاه نعمت الله شما را مي نگرد.
دو اتاق تابلو هم بر كنار در ورودي زده اند كه ظاهرا خيلي معمولي اند اما شاهين كشف كرد كه از زواياي مختلف كه نگاه مي كنيد تصاويرمختلفي را مي بينيد. در محوطه ي آرامگاه شاه نعمت الله ولي يك كتابفروشي است. در اونجا اتفاقي سي-دي فيلم «اين خانه سياه است » به كارگرداني فروغ فرخزاد را يافتم. اصلا فكر نمي كردم نسخه ي اين فيلم در بازار موجود باشد. سي-دي راخريدم اما فكر نمي كنم با روحيه اي كه من دارم هيچ وقت بتوانم اين فيلم را تماشا كنم.
باغ معروف و تاريخي شاهزاده در نزديكي ماهان واقع است. از آن هم ديدن كرديم- جاي شما خالي.
از هرچه كه بگذري سخن غذا و خوراكي خوش تر است! ناهار را در رستوراني سنتي در منطقه اي نزديك باغ شاهزاده به نام تيگران خورديم. كباب هاي مخصوص به خود داشت به نام كباب عروس وكباب كاردزده. فرم سيخ هاي كباب و نحوه سرو كردن آن مخصوص به خود رستوران است. اگر به كرمان رفتيد برنامه تان را چنان بچينيد كه در اين رستوران ناهار بخوريد. علاوه بر غذا فضاي آن هم دوست داشتني است. شيريني هاي سنتي كرمان، كلمپه، كه معروف هستند و نیاز به معرفی ندارند. اگر كرمان رفتيد از اين شيريني ها غافل نشويد. كرماني ها يك خوراكي خيلي با حال ديگه هم دارند كه در يادداشت بعدي قصه اش را مي نويسم.






بيست سئوالي: پيدا كنيد نام اين خوراكي چيست. فقط غير كرماني ها وغير رفسنجاني ها جواب بدهند.






۲۰ نظر:

ناشناس گفت...

جواب سوالتون پرریز است؟

یا شایدم رنگینک خوریدید؟
ولی من الان کلی شرینی دیگه تو ذهنم که میشه حدس زد شاید اونا رو میل کردید.
کاش یه ذره راهنمایی میکردید :)

منجوق گفت...

نه! شد دو تا سئوال!:)

ناشناس گفت...

من باختم؟
یا یه جواب دیگه میتونم بدم؟
:)
قاووت نبوده؟

ناشناس گفت...

من باختم ؟
میشه یه جواب دیگه هم بدم؟
:)
قاووت نبوده؟

اسما گفت...

من اردیبهشت سال 82،برای مسابقات کشوری قرآن سمپاد به کرمان رفتم.با خوندن پست شما کلی یاد خاطره های خوب ام افتادم.خیلی خیلی به ما خوش گذشت. اون موقع هنوز ارگ بم سالم بود.ما ارگ بم هم رفتیم.انصافا فوق العاده بود. کلی هم شیطنت کردم در ارگ بم و از گروه جدا شدم:دی آخرشم گم شدم و با هزار بدبختی خودمو نجات دادم....
ولی بین همه ی جاهایی که رفتیم من باغ شاهزاده رو خیلی بیشتر خوشم اومد.کلی قشنگه....نه؟؟
بعد...هیچی دیگه.همین.سفر به یاد ماندنی ای بود برام....

Unknown گفت...

قوتو (به فتح واو مشدد).

منجوق گفت...

آفرین!
با سه سئوال پیدا کردید!

منجوق گفت...

به اسما
بله خیلی قشنگه

ناشناس گفت...

اخ جون بردم:)
راستی خانم دکتر جایزه نداشت ؟نه؟
به احسان:
به من گفته بودن قاووت مینویسن و قوتو به زبان محلی میگن(البته به فتحشو اشاره نکرده بودن که الان یاد گرفتم)
منم از این جهت با این املا نوشتم بهر حال من صاحب نظر نیستم.
در هر صورت ممنون

سالی گفت...

من همین تابستون رفتم ماهان، البته وقتی رسیدیم شب بود، رفتیم اون مسجد شاه نعمت الله، خیلی خلوت بود، اون آقاهه که خودش شبیه درویشاست و مسئول توضیح دادنه کلی برد مارو گردوند و همه جاشو نشون داد، کلی هم چیزای عجیب غریبی که تو این سالها اونجا بوده و براش اتفاق افتاده برامون تعریف کرد. سکوت شب و خود جو مسجد رو اضافه کنی میفهمی ماها چه حسی داشتیم اون شب!
اون فروشگاه کتاب و سی دی اینهاشم خیلی برام جالب بود، همه چی داشت و فروشنده هاشم اهل حال بودن. کلا خیلی خوش گذشت

منجوق گفت...

بّه ناشناس
جایزه عکس های کرمان را بذارم قبوله؟!

منجوق گفت...

به سالی
چه جالب! پس درست گفتم
"الا در عاشقان که شب باز کنند."

علي ايزدي راد گفت...

سلام خانم دکتر، چه جالب من اهل رفسنجام و خواننده همیشگی افکار شما !

ناشناس گفت...

جایزه عکس های کرمان:
البته که قبول
خیلی هم عالیه.

زهرا.ر گفت...

فکر کنم عکس هایی رو که میذارید از یه سایت که فیلتر نباشه آپلود کنید اون موقع اونهایی که فیلتر شکن ندارند هم می تونند ببینند.امتحان کنید شاید بشه.

منجوق گفت...

من از همين
http://www.blogger.com/home
آپلود مي كنم. مگه راه ديگه اي هم هست؟

ناشناس گفت...

مرسی خانم دکتر
جایزه هامو دیدم.
خیلی زیبا بودن.

خصوصا عکس اول که تمام ویژگی های حمام را در ان نشان داده اید:
تصاویر نقاشی شده در سر در حمام و مرمر های که با خط نستعلیق روی ان حکاکی شده واستفاده از کاشی های لاجوردی برای حاشیه ها و بلاخره حتی نوع نورگیری حمام که در عکس کاملا مشخص است که از سقف نورگیری میشود.
البته عکس اخر هم زیبا بود:)

منجوق گفت...

به عكس سومي هم دقت كنيد. اين مقاله را هم بد نيست ببينيد:
http://sarbaz_hakhamaneshi.persianblog.ir/post/20

به عنوان سرگرمي و معلومات عمومي عرض مي كنم والا من خيلي موضع متعصبانه اي در مورد اين گونه نماد ها-چه در موافقت و چه در مخالفت- ندارم.
به نظرم بزرگترين كاركرد آنها جذب گردشگر و سرگرمي است.

زهرا .ر گفت...

بله خانم دکتر اگه توی گوگل سرچ کنید کلی سایت بالا میاد اصولا اول و دومی ها از همه بهتر هستند
منم گناه دارم می خوام عکسا رو ببینم

منجوق گفت...

عکس ها رو براتون ای میل می کنم. اینم ان شا الله سعی می کنم یاد بگیرم.