به گزارش خبرگزاري ايسنا:
رييس سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرد: باتوجه به اينكه خلبان شركت هواپيمايي تابان كه روز گذشته درفرودگاه مشهد دچار سانحه شد، روسي است و گواهينامهاش را از سازمان هواپيمايي روسيه اخذ كرده، از نظر اقدامات انضباطي و تنبيهي تابع قوانين سازمان هواپيمايي روسيه است و نميتوانيم اقدامات قانوني براساس مقررات كشورمان را عليه اين خلبان بهكار گيريم.
رضا نخجواني در گفتوگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه هواپيماي توپولوف 154 شركت هواپيمايي تابان كه روز گذشته در مشهد دچار سانحه شد با كرو روسي پرواز ميكرده است، گفت: با توجه به اينكه خلبان اين هواپيما خارجي بوده و با هواپيماي ثبت خارجي پرواز كرده، از نظر اقدامات انضباطي و تنبيهي تابع قوانين سازمان هواپيمايي روسيه است و ما در بررسي سانحه ذيمدخل هستيم و سانحه را بررسي خواهيم كرد كه البته روسها ميتوانند در بررسي سانحه همكاري داشته باشند و در اين زمينه به آنها اطلاع رساني شده است."
رييس سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرد: باتوجه به اينكه خلبان شركت هواپيمايي تابان كه روز گذشته درفرودگاه مشهد دچار سانحه شد، روسي است و گواهينامهاش را از سازمان هواپيمايي روسيه اخذ كرده، از نظر اقدامات انضباطي و تنبيهي تابع قوانين سازمان هواپيمايي روسيه است و نميتوانيم اقدامات قانوني براساس مقررات كشورمان را عليه اين خلبان بهكار گيريم.
رضا نخجواني در گفتوگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه هواپيماي توپولوف 154 شركت هواپيمايي تابان كه روز گذشته در مشهد دچار سانحه شد با كرو روسي پرواز ميكرده است، گفت: با توجه به اينكه خلبان اين هواپيما خارجي بوده و با هواپيماي ثبت خارجي پرواز كرده، از نظر اقدامات انضباطي و تنبيهي تابع قوانين سازمان هواپيمايي روسيه است و ما در بررسي سانحه ذيمدخل هستيم و سانحه را بررسي خواهيم كرد كه البته روسها ميتوانند در بررسي سانحه همكاري داشته باشند و در اين زمينه به آنها اطلاع رساني شده است."
خبركامل را در اينجا بخوانيد. سواد حقوقي من آن قدر زياد نيست كه تشخيص دهم اين مصداق كاپيتو لاسيون هست يا نه.
يادش به خير! زماني مي گفتند ايران بهترين خلبان ها را دارد. من سررشته ای در اين موضوع ندارم. حتي نمي دانم خلبان نظامي و كشوري آموزش یکسان مي بينند يا خير. اينجا را بخوانيد و اگر منبع معتبرتري داريد لطفا به من اطلاع دهيد.
در ضمن "كرو" همان crew است. جناب نخجواني خارجكي حرف زده تا يادمان باشه مُردن به علت سقوط هواپيما، آن هم هواپيمايي كه "كرو" آن خارجكي هستند (آن هم تبعه يك ابرقدرت سابق اما ورشكسته) خيلي كلاس داره!
پی نوشت:یک خلبان مجرب سانحه را اینجا تحلیل کرده. آن چه که از تحلیل فهمیدم اینه که خدمه هواپیما کوتاهی ای نکرده اند.
پی نوشت دوم: اگر ما وبلاگستان را نداشتیم، چه می کردیم؟
۵ نظر:
من با کلمه "بهترین" در مجموع مشکل دارم. اما فعلا بحث من سر این موضوع نیست.
اگه یه هواپیمای خارجی در حال عبور از آسمان ایران، توی ایران زمین بخوره!خلبان باید تحت قوانین ایران بازپرسی بشه؟اگه تو اقیانوس سقوط کنه به کی باید جواب داد؟
ملیت مسافرهای داخل هواپیما یا اینکه مقصد کجاست در اینکه خلبان باید به کی جواب بده تعیین کننده است؟
به نظرم بحث مصونیت موضوعیت نداره، همه جای دنیا نظام های آموزش خلبان در قبال اشتباهات خلبانهاشون مسئول اند و موظف به اعمال تنبیه و تشویق.
درست مي گوييد قوانين حقوقي پيچيده اند و شخص ناوارد نبايد در مورد مسايل حقوقي حكم صادر كند. ممنون از تذكر شما. عنوان را عوض كردم.
اما به قول دكتر "اسمشو نبر" مفهوم ظلم اصلا موضوع پيچيده اي نيست. اونا يي كه سعي در پيچيده كردنش مي كنند قصد و غرضي دارند. به قول دكتر "اسمشو مبر" هركسي مي تونه به او ظلم شده يا نه.
وقتي به علت قراضه بودن ناوگان هوايي با خطاهاي خلبان ها سوانح هوايي در كشورما به طرز محسوسي از كشورهاي پيشرفته بالاتر مي ره، به ما ظلم مي شه. اين ظلم را ما مي فهميم. شايد ندونيم بنا به كدام ماده قانوني. اماوجود ظلم مثل روز روشنه!
از همه چيز بدتر اينه كه خوب از زير بار جواب دادن فرار مي كنند. اين دفعه هم خلبان اجنبي بود پاسخشون به همه مشكلاتي ميشه كه در حمل و نقل هوايي داريم!! آيا اصلا بررسي شده كه مشكل چيه؟ اگه مشكل نقص فني هواپيما باشه چي؟ بازم خلبان بايد پاسخ گو باشه؟ يا اينكه چون هواپيما هم از روس هاست پس...؟!
حدس مي زنم ساده ترين راه ممكن رو انتخاب كردن و اون همون چيزي بود كه شما نوشتين: خلبان خارجي هست و كشور خودش طبق مقررات با او برخورد خواهد كرد(ان شاالله) پس ما تبرئه شديم و ديگه كاري نبايد انجام بديم!!
http://oldpilot.blogfa.com/
ارسال یک نظر