۱۳۸۸ اسفند ۴, سه‌شنبه

همه ایران سرای من است

یادآوری مهم: مساحت تهران با حومه چیزی است کمتر از ده هزار کیلومتر مربع. این در حالی است که مساحت ایران چیزی است بیش از یک میلیون و ششصد و چهل و هشت هزار کیلومتر مربع. استان های ایران عبارتند از.... همه ایران سرای من است اما تهران، همه ایران نیست.
پی نوشت: در مورد مساحت ایران من قبلا هم یادداشتی داشتم.

۱۱ نظر:

وحیدی گفت...

عجیب اما واقعی !
خواندن داستان زیر به فیزیک پیشگان عزیز و بیماران قلبی اکیدا توصیه می شود :
شرح میل رادکان رو تو کتاب راهنمای مشهد دکتر شریعتی خواندم.(به چه دلیل نمی دونم اما مرحوم شریعتی این کتاب رو به سبک کتابچه های راهنمای توریست خارجی تدوین کرده و با شرح کوتاهی از تاریخچه مشهد ,توضیحاتی در باب هر بقعه و بنا و مواردی چون قیمت تاکسی در هر مسیر در حدود 100 صفحه چاپ کرده).به هر حال ! خانواده رو راضی کردیم و از بی راه پس از طی چند منزل راه! به بنای بی اغراق !! رفیعی رسیدیم که شخصا کفم برید !که حقیقتا انتظار نداشتم.بنا به تابلو میراث فرهنگی بنا در سال 1305 یا 1310ثبت آثار ملی شده بود که نشان از اهمیت بناداشت.(5 سالی از اون تاریخ گذشته اما اگه به عکسام نگاه کنم تاریخ دقیقشو می تونم پیدا کنم).خلاصه بگم که تو اون تاریخ علارغم خط ونشون کشیدن های تابلوی زنگ زده میراث, چوپون های منطقه از برج به عنوان آغل گوسپند هاشون استفاده می کردند.از آقای چوپان مهربان :) سوال کردم عمو جان ! از میراث فرهنگی به اینجا سر می زنند؟ فرمودند بله !سالی یکبار برای جمع آوری آوار سقف و راه پله ها که در داخل برج جمع می شه !البته فرمودند گاهی خارجی ها هم به دیدن میان ! ایرانی ها هم 10 یا 15 نفری مثل شما در سال.برج اندکی نسبت به افق انحراف داشت علت را پرسیدم .گفت مالک زمین های اطراف چند سال پیش زمین را آب انداخته تا از شر برج و قوانین میراث راحت شود! ...بقایای چند بنای ویران احتمالا با کاربری مسجد یا مدرسه در اطراف برج دیده می شد.یک یخدان بسیار قدیمی رو والده پیدا کردند که گویا به همت اهالی روستا به سالن عروسی تغییر کاربری یافته بود.این ها رو نوشتم تا به اینجا برسم که ,اصلا بقیشو خودتون بخونید :
http://hamshahrionline.ir/News/?id=21247

http://www.isa.ir/pagecontent.php?rQV===AfARjN4MTNApjclJWb15GZJV2ZhBHfABDQ6UGc5RFduVGdu92Y8BEMApTZwlHVlJXd0NWdyR3c8BkMyEDQ6UGb0lGd

آقای مهندس آرین همونیه که اول بار پرده از این معما برداشت:
http://www.jamejamshid.com/radkan.htm

http://www.jamejamshid.com/f-radkan.htm

---------------
رادک یا رادکان زادگاه خواجه نصیرالدین طوسی (ره) است.زمانی که از برج بازدید کردم هنوز نتایج تحقیقات جناب آرین بطور رسمی منتشر نشده بود.
*این میل در استان خراسان و در نزدیکی چناران واقع شده.با برجی هم نام در نزدیکی گرگان اشتباه نشود

همه جای ایران سرای منست

دانش جو گفت...

از این یک میلیون و خورده ای به خیلی ها دو سه متر مربعش هم نمی رسه!

ناشناس گفت...

ولی جمعیت استان تهران ۱۲ میلیون نفره!!! و جمعیت ایران ۷۰ میلیون!

منجوق گفت...

جمعيت ايران منهاي جمعيت تهران چيزي حدود 12 برابر جمعيت فنلانده!

وحیدی گفت...

دانش جو عزیز خودم و خودتان ! را توصیه میکنم به رعایت تقوی الهی :) و تلاش در جهت گسترش آرمان خواهی, نظارت عمومی و مطالبه مردمی عدالت.

----------

تا زمانی که در بین مردمون جمله "فلانی خوب خورد اما کار کرد " مصطلح باشه همین آش است و همین کاسه !

منجوق گفت...

من یک روش عملی تر پیشنهاد می کنم به دانشجویانی که در خارج هستند:
ارزش یورو در برابر ریال باز رفته بالا. بازار مسکن هم فعلا راکده. کلی آپارتمان خالی هست که روی دست بساز بفروش ها باد کرده و حاضرند با قیمت مناسب پیش فروش کنند. به فکر پس انداز پول و سرمایه گذاری روی مسکن باشید. اگر با جدیت دنبالش باشید فرصت ها هم به شما رو می کنند.

آن چه که گفتم "رمانتیک" نبود. اما این جور حساب و کتاب کردن ها و دنبال فرصت سرمایه گذاری گشتن ها صد هزار بار شرف داره به این که آدم بشینه اظهار عجز بکنه و چشمشو بدوزه به مال دیگری و حسرت بخوره. این روش میهن دوستانه هم هست. باعث می شه ارز وارد مملکت بشه و وضع اقتصادی بهتر بشه.

سخته. زحمت داره. اما عملیه!

وحیدی گفت...

با من احتمالا هم عقیده اید که عدالت خواهی در جهت ایجاد فرصت های برابر در جامعه در جهت رشد استعداد هاست... . من چند روز پیش یورو خریدم به 1378 تومان در صورتیکه ماه پیش 1480 بوده....گویا بدهی های یونان اثر کرده....گرچه در حد متعارف توصیه شما توصیه میشه اما علمای ! شاخه اقتصاد زمین و مسکن عامل اصلی گرونی و جهش قیمت مسکن رو همین دلال بازی و خونه های نوساز بدون سکنه رها شده می دونن...البته کسی به خودش نگیره ! با یکی دوتا واحدی که منو شما می خریم اتفاقی نمی افته ,دست بعضی ها....
http://maskan.itan.ir/
شبکه تحليل‌گران تکنولوژي ايران وابسته به دانشگاه صنعتی شریف

منجوق گفت...

اين جا صحبت از آن بود كه دو سه متر از اين مساحت وسيع ايران هم نصيب عده اي نمي شود. من راه كاري ارائه دادم كه مي توان اميد داشت با دنبال كردن آن صاحب يك آپارتمان مناسب براي سكونت شد. اين مشكل امثال مرا حل مي كند.

البته با خريد يك يا دو آپارتمان بازار مسك تكان نمي خورد اما افراد همتراز ما كه مي توانند از طريق آن راهكار كه عرض كردم صاحب خانه شوند زياد هستند چيزي حدود يكي دو ميليون نفر. ديگر صحبت از يكي دو واحد آپارتمان نيست صحبت از يكي دو ميليون آپارتمان است. اگر اين فرهنگ كار و پس انداز در خارج و سرمايه گذاري در ايران باب شود (چنان كه بين تركيه اي ها و مردم جنوب هند نيم قرن است كه باب شده) اقتصاد ايران تكاني مي خورد. من اقتصاد دان نيستم اقتصاد دان ها بايد نتايج آن را تجزيه و تحليل كنند و راهكارهاي مشخص تر ارائه بدهند.


در مورد خصوصيات مدير موفق قبلا نظرم را در اينجا گفته ام (اندكي مربوط به سخن شماست اما آن را كاملا تاييد نمي كند):
http://monjoogh.blogspot.com/2009/02/blog-post_1093.html

وحیدی گفت...

همیشه هجوم سرمایه های سرگردان در حدود هر 5 سال باعث رشد سرسام آور قیمت مسکن و بعد رکود بازار مسکن می شود.البته پیشنهاد شما برای استفاده شخصی و یا برای آتیه طبقه علما در وضع موجود کشور پیشنهاد مناسب وعقلانی است.(اگر علاقه دارید برخی از تحلیل های بچه های ایتان وابسته به دانشگاه شریف در بخش سیاست های زمین و مسکن که در بالا لینکشو دادم خواندنیست).راستی یورو هم که با کله فعلا داره میاد پایین !
به هر حال امیدوارم زمینه سرمایه کذاری مولد در بخش تکنولوژی و صنعت و صادرات تکنولوژی در ایران فراهم شود.
-------------
امروز سالروز ولادت خواجه نصیرالدین طوسی (ره) است.اگر کسی حوصله خواندن نوشته منو و سایر پیوند ها رو در مورد میل رادکان نداره فقط اینو تورق کنه :


http://www.isa.ir/pagecontent.php?rQV===AfARjN4MTNApjclJWb15GZJV2ZhBHfABDQ6UGc5RFduVGdu92Y8BEMApTZwlHVlJXd0NWdyR3c8BkMyEDQ6UGb0lGd

وحیدی گفت...

نوشته ای رو که لینک داده بودید خوندم.بحث من اصلا مصداقی و قایم به فرد نیست.تو خیلی از ممالکی هم که ظاهرا اعتقادات دینی ندارند دولت پاک از اصول و ارزش هاست. تقویت نظارت همگانی , دولت سایه و راهکارهایی چون دولت الکترونیک و وضع قوانین در جهت شفاف سازی و دسترسی عمومی به قوانین و مفاهیمی چون مدیریت مشارکتی و ... همه و همه در جهت نیل به این هدف در این ممالک طرح و اجرا شده.پر واضحه که علاوه بر فریضه پاک دامنی دولت فرض بر اینه که دولت دارای ساختار و بدنه تخصصی و دانش محوره.

منجوق گفت...

بله!
منظور من بيشتر ارائه راه حل براي معضل مسكن طبقه دانشگاهي و طبقات مشابه آن بود. در مورد كل مملكت اهل فن بايد نظر بدن.

فقط خواستم اشاره كنم اگر ما از اين طريق مسئله خود را حل كنيم نه تنها به بقيه ضرري نمي رسه بلكه به جهاتي به نفع مملكت هم هست.

در مورد سرمايه گذاري در بخش هاي ديگر به جز مسكن متاسفانه امكانات خيلي محدود هستند و روز به روز محدود تر هم مي شن. يكي به علت واردات بي رويه، ديگري به علت كمبود آب و البته به علت هايي كه ...