۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

حمايت از بنياد كودك= افق روشن تر براي آينده خودمان

در وبسايت بنياد كودك اين امكان وجود دارد كه كودك يا كودكاني را با خصوصياتي كه مايليد انتخاب كنيد و با مبلغي نسبتا كوچك آنها را مورد حمايت قرار دهيد. سن كودك و شهر او را مي توانيد انتخاب كنيد. در اغلب شهرها مددجو وجود دارد. بيشتر كودكان مددجو، دانش آموزاني مستعد هستند. با قبول كفالت آنها جلوي هدر رفتن استعداد هاي مملكت گرفته مي شود. حداقل مبلغ براي قبول كفالت سي هزار تومان در ماه است كه هم از داخل كشور و هم از خارج كشور قابل پرداخت است.

برخي از مددجويان كودكان بيمار هستند و برخي كاملا سالم. در بين مددجويان 24 نفر از آنها كودكان سرطاني و 11 نفر معلولند. 142 نفر از آنها هم كودكان يتيم زير 15 سال هستند. تا جايي كه من مطالعه كرده ام، سرپرست هاي كودكان همگي انسان هايي محترم و سخت كوشند و به تربيت و تحصيل فرزندان خود اهميت فراوان مي دهند.
در واقع اگر اقتصاد و تامين اجتماعي مملكت به سامان بودند و مسئولين به وظايف خويش عمل مي كردند، هيچ كدام از اين افراد نيازمند نمي شدند. اما وضعيت متاسفانه همان گونه است كه مي دانيد. با توجه به سخت كوشي و شعور بالا ي خانواده هاي مددجو، اندكي حمايت از طرف شهروندان معمولي مي تواند ثمربخش باشد.
در واقع اين چنين كمكي به فربه تر شدن بدنه قشر متوسط مي انجامد. ارزش هاي حاكم بر عملكرد بنباد همان ارزش هاي طبقه متوسط هستند: تحصيل، غرور و عزت نفس، خوداتكايي زنان و... دخترويا پسر نوجواني را از خانواده اي مستضعف را در نظر بگيريد كه مادري كاملا بيسواد دارند. حال اين دختر يا پسر از طرف يك بانوي مدد كار اجتماعي مورد حمايت قرار مي گيرد. مي توان تصور كرد كه حضور اين بانو چه قدر درشكل گيري شخصيت اين نوجوانان و باز كردن افق هاي ديد آنان مي تواند نقش سازنده و مثبت داشته باشد.

بنياد كودك دو خصوصيت دارد كه آن را از بيشتر موسسه هاي خيريه ممتاز مي سازد:
1) موسسه كاملا مردمي است. شخصيت هاي سياسي از كمكي كه من و شما مي كنيم نمي توانند به نفع خود بهره برداري تبليغاتي كنند.
2) بنياد براي تبليغ از خرافات بهره نمي گيرد. ادعاي معجزه و قبول شدن نذورات ندارد. شايد به همين جهت باشد كه با اين كه 15 سال از فعاليت آن مي گذرد در بين عوام آن قدر شناخته شده نيست.
بر ماست كه براي آن تبليغ كنيم. قوت گرفتن چنين موسساتي، مبارزه غير مستقيم با خرافات نيز هست. مبارزه غير مستقيم با بهره برداري فريبكارانه از قشر مستضعف نيز هست. حمايت از چنين نهاد مردمي حمايت غير مستقيم اما كارساز از جنبش مدني در ايران است.

۱۶ نظر:

منجوق گفت...

ديروز به طور اتفاقي فهميدم كه بنياد كودك يك كار خوب ديگه هم مي كنه. اون هم اينه كه كتاب كنكور هاي كساني كه كنكور داده اند رو جمع آوري مي كنه و به دست دانش آموزان پاي كنكوري نيازمند مي رسونه.

در همه شهرها اين امكان وجود داره. هزينه پيك را هم خودشان پرداخت مي كنند.

ناشناس گفت...

ببین این خیلی خوبه که در هر حالی کار خودتون رو انجام میدین ولی تو رو خدا یه کم دست بردار. اطرافت رو نگاه کن ببین چه خبره. اقلا چند روز صبر کن بعد به مسایل محیط زیست و این حرفا بپرداز. کسی توقع نداره که از اتفاقات روز بنویسی ولی یه کمی هم به روحیات عمومی مردم آگاه باش. در این صورت آدم فکر میکنه که برای مردم و خوانندگانتون احترام قایل هستید.

منجوق گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
منجوق گفت...

خواندن وبلاگ من به هيچ وجه اجباري نيست. اگر دوست نداريد نخوانيد.


" در این صورت آدم فکر میکنه که برای مردم و خوانندگانتون احترام قایل هستید."

هيچ چي نشده نظر خودتان را "نظر مردم" قالب مي كنيد؟! فردا كه به جايي رسيديد لابد قرار است همان كنيد كه زندانيان سياسي ديروز و قدرتمندان امروز مي كنند!



!

منجوق گفت...

من هم از اين "مردم" هستم. آن كساني هم كه اين نوشته مرا خوانده اند و پسنديده اند ( و تعدادشان كم هم نبوده) هم از اين "مردم" هستند. كاركنان بنياد كودك و مددجويان آن هم از اين مردم هستند.

اگر كسي به كوچه ها مي رود شعاري مي دهد و احيانا باتومي مي خورد نبايد انتظار داشته باشد از ديگران "مردم تر" باشد وديگر "مردم" را از دايره "مردم" بودن خارج كند.

آقا ويا خانم ناشناس!
اگر به دنبال آني كه با مبارزاتت فردا "مردم تر" شوي يا دايره "مردم" را با سليقه خود تعيين كني، اي كاش در خانه بماني و كاري نكني.

مشكل ما در حال حاضر دقيقا همان است كه عده اي كه خود را "مردم تر" فرض مي كنند براي ما خطوط "مردميت" تعيين مي كنند.
اگر قرار است فردا (يا از همين حالا) جناب عالي چنين كني، چه جاي آن است كه آتش و دود و خون به پا شود و سرمايه هاي عمومي به باد رود!

me گفت...

من هرکاری کردم و هرچقدر سایتشون رو زیر و رو کردم، هیچ امکاناتی برای کمک به این موسسه از خارج ایران پیدا نکردم .
شما راهی برای ایرانینان خارج از کشور که مایل به همکاری با این بنیاد هستند میشناسید؟

منجوق گفت...

فاطمه جان، اتفاقا درصد بزرگي از كفيلان بنياد خارج از ايران هستند.
سه دفتر خارج از ايران وجود دارد كه آدرس آنها را در زير مي آورم. شما مي توانيد جزئيات را از آنان سئوال كنيد.
من خودم از خارج پول نفرستاده ام براي همين اطلاع كافي ندارم.

منجوق گفت...

•Canada Office
2105-3070 Guildford Way Coquitlam BC V3B 7R8 Canada
Phone: +1 (604) 552-0222



•Swiss Office
Hirschparkweg 7 4800 Zofingen CH
Phone: 0041 62 751 4078
Fax: 0041 62 752 7078



•UAE Office
No.11, Building 4, International Humaniterian city,Dubai, UAE - P.O.Box: 123525
Mob: 00971 50 9566522
Fax: 00971 4 8821898



•Deutschland Office
Quettingerstr. 178 D-51381 Leverkusen
Tel.: +49-2171-9135997 Fax: +49-2171-9135998
Email: info@bonyadekudak.de www.bonyadekudak.de

منجوق گفت...

آدرس اي-ميل هم از قرار زير است:
Email: info@bonyadekudak.de

آدرس اي-ميل مركزي در ايران:
info@childf.org

ناشناس گفت...

Mitra says: You made me to start thinking about this very seriously. Thanks for sharing your thoughts on such a great cause.

چپ‌كوك گفت...

منجوق عزيزم سلام. داشتم نظراتت رو مي‌خوندم يك كم در مورد جوابي كه براي ناشناس نوشتي جا خوردم. به نظرم حرفي كه ناشناس زده نه توهين آميزه و نه قصد جدا كردن خطوط مردم و غيرمردم رو داره. طبيعيه كه وقتي درد مشتركي بر جامعه عارض مي‌شه همه ما بخواهيم حداقل نوعي ابراز همدردي از هم بشنويم. اين حداقل كاريه كه مي‌تونيم براي حمايت از هم انجام بديم.

منجوق گفت...

سلام چپ کوک
ممنون از نظرت!
نه کامنت دوست ناشناسمان به هیچ وجه غیر مودبانه نبود. او نماینده فکری بخشی از (البته نه همه) جمعیت عظیم کسانی بود که به بی عدالتی معترضند.
در مورد همدردی هم درست می گویی.
مدت هاست که می خواهم که عکس های "جشن ال-اچ-سی" را در وبلاگم بگذارم تا تبلیغی باشد برای برگزاری مراسم با عنایت به کاهش آسیب رسانی به محیط زیست. اما به خاطر همان همدردی که گفتی دست و دلم به نوشتن درمورد جشن نمی رود.

منجوق گفت...

اگر این خواننده ناشناس نوشته حاضر را به دقت بیشتری می خواند می دید که اتفاقا این نوشته خیلی بیشتر از شعارها ی جنجال برانگیز به هدف جنبش که همان عدالت گستری و ترویج ارزش های طبقه متوسط است نزدیک تر است.

ناشناس گفت...

علاوه براستدلالی که منجوق کرده من به دلیلی دیگر نیز با نظر ناشناس موافق نیستم: به نظر من یکی از نقاط ضعف افراد صاحب فکر و اندیشه ما در صد سال گذشته این بوده که به امروز بیش از فردا و فرداها بها داده اند. البته در این مورد نیز باید، با توجه، از افراط پرهیز شود.--شاهین

ی.م گفت...

کاری توی این بنیاد کودک و کلا این فعالیت ها نیست که از دست ما دانشجو ها بر بیاد؟

منجوق گفت...

در وبسایت توضیحاتی برای همکاری افتخاری آمده اما به نظر من اگر شما با بنیاد تماس بگیرید و سئوال کنید جواب به روز تری دریافت می کنید. اگر کتاب کنکور هایتان را هنوز دارید بنیاد آنها را دریافت می کند.


همکاری افتخاری:
http://www.childf.com/WebSite/WebPages/HowToHelp.aspx#

تبلیغات برای بنیاد هم یکی از بهترین روش ها برای کمک به بنیاد است.
http://www.childf.com/WebSite/WebPages/HowToHelp.aspx#



دفاتر بنیاد در تهران:

دفتر مركزي ايران
تهران، خيابان خرمشهر، خيابان گلشن، كوچه گلزار، پلاك20
تلفن : 4-88502182
فاكس : 88764771
Email : info@childf.org


دفتر تهران
تهران، ميدان راه آهن، ابتداي خيابان وليعصر، كوچه ركاب گردان، پلاك 5
تلفن : 4-55368373