۱۳۸۹ فروردین ۶, جمعه

کنار گذاشتن اختلاف ها به برکت بنیاد کودک

در سال جدید و از زمانی که نوشته قبلی ام را منتشر کردم دوستان بیشتری ابراز علاقه کردند تا با بنیاد کودک همکاری داشته باشند.
در این مدت کوتاه چند نفر هم فرزندی به کفالت پذیرفته اند. تعدادی از دوستان قدیم وهمچنین دوستانی که به تازگی یافته ام کمک کردند تا عده بیشتری با بنیاد آشنا شوند.
پاکی و معصومیت مددجویان بنیاد کودک دل ها را به هم نزدیک می کند. باعث می شود اختلاف نظرها، اختلاف عقیده ها، اختلاف سلیقه ها ودیگر اختلافات را کنار بگذاریم و با هم و با کمک هم سعی کنیم کاری کوچک در ظاهر برای آنها -ولی در واقع برای دل خودمان- انجام دهیم. کمک مان می کند تا آن کودک درون را که سال ها از ترس خشونت جامعه پنهان کرده بودیم دوباره بیرون بکشیم و با همان معصومیت کودکانه، دوستی های قدیم را از سر بگیریم.
از ویژگی های دیگر بنیاد کودک آن است که ایرانیان داخل وخارج را برای هدفی والا در کنار هم قرار می دهد. اگر در خارج هستید با مراجعه به www.childfoundation.org
می توانید از بنیاد حمایت کنید. اگر در ایرانید با مراجعه به www.childf.com می توانید از این بنیاد حمایت کنید.
مصاحبه ای با یکی از مسئولین بنیاد شده که می توانید آن را در اینجا و اینجا بشنوید.
برخی مطالب جالب عنوان شده در این مصاحبه از این قرارند:
بنیاد در 13 استان ایران و همچنین در افغانستان و اندونزی فعالیت دارد.
بنیاد 16 سال پیش به همکاری یک ایرانی در آمریکا که پدر او پزشکی در شیراز بوده، بنیان نهاده شده و به تدریج بزرگ شده است.
حمایت ماهیانه از هر کودک بیش از 60 دلار است و در نتیجه برخی از کودکان بیش از یک کفیل دارند.
کودکانی برای حمایت انتخاب می شوند که دانش آموزان ممتازی هستند وبنا به تشخیص مسئولان مدرسه قابلیت آن را دارند که خود و خانواده خود را در آینده از فقر نجات دهند. در واقع حمایت از آنان نوعی scholarship است. به طور دقیق ونهادینه
برعملکرد بنیاد هم در داخل ایران و هم در خارج از ایران نظارت می شود. یک نهاد سویسی به نام SGS بر عملکرد بخش ایرانی نظارت دارد. در آمریکا معیارهای مدونی برای ارزیابی عملکرد بنیاد های خیریه وجود دارد. با این معیارها، بنیاد کودک 4 ستاره است. از بین یک میلیون موسسه تحت بررسی توسط نهادی در آمریکا، تنها 2000مورد مانند بنیاد کودک چهار ستاره گرفته اند.
مطالب بالا را از مصاحبه نقل به مضمون کردم.
بنیاد کودک توسط شهروندان معمولی و غیر سیاسی بنیان نهاده شده است. از مردم است و برای مردم کار می کند. تا جایی که می دانم، این بنیاد به هیچ کدام از گروه های سیاسی وابسته نیست. اگر غیر از این باشد من هرگز برای آن تبلیغ نمی کنم. دقت کنید که ممکن است تشابه اسمی بین این بنیاد وبرخی موسسه ها وابسته به گروه های سیاسی وجود داشته باشد. فعالیت بنیاد کودک در ایران کاملا قانونی و تابع ضوابط کشور است. در شهرهای مختلف ایران این بنیاد دفتر رسمی دارد. بنیاد کودک در ایران به نام "موسسه خیریه رفاه کودک" رسما به ثبت رسیده است.
پي نوشت به تاريخ 1 دي ماه 89: در پي خبرهاي اخير در رسانه ها نظر خود را در اينجا نوشته ام.

۳۷ نظر:

منجوق گفت...

"از بین یک میلیون موسسه تحت بررسی توسط نهادی در آمریکا، تنها 2000مورد مانند بنیاد کودک چهار ستاره گرفته اند."

این عدد یک میلیون به نظر زیادی بزرگ می آد. من فقط نقل قول کردم. از جزئیات بیخبرم.

ستاره گفت...

فعالیت در بنیاد کودک تنها محدود به پرداخت هزینه مالی نیست.بلکه هر کسی می تواند با هر توانایی که دارد در بنیاد مدد رسانی کند.با توجه به گسترش این مراکز در سطح کشور می شود به صورت حضوری هم در انجام این کار نیک سهیم شد.افرادی که در زمینه تحصیلی خاصی تخصص دارند می توانند با تدریس رایگان به مدد جویان مستعدی که از سطح آموزشی مناسبی برخوردار نیستند ،حتی دو ساعت در هفته،سهمی داشته باشند .دوخت لباس ،تهیه غذا،کمک به مسئولین بنیاد جهت انجام فعالیت ها یا حتی کمک در جهت توزیع رایگان کمک های تهیه شده طراحی رایگان بنر و تبلیغات جهت کسب حمایت های مردمی فعالیت هایست که می شود در کنار یا جدای پرداخت های کمک های مالی انجام داد.بنیاد کودک وابسته به سرمایه محبت انسانیست.هر گونه محبتی می تواند کمکی محسوب شود

منجوق گفت...

بله ستاره جان.
همه این مواردی که اشاره کردید کارهای ارزشمندی هستند که مورد نیاز بنیاد کودک است. همان طور که در مصاحبه نیز اشاره می شود علت آن که هزینه های اداری بنیاد به نسبت پایین هستند کار داوطلبانه حامیان بنیاد است.
ممنون از این که به این نکته اشاره کردید.

منجوق گفت...

این که معیار های مدونی برای ارزیابی بنیاد های خیریه و جود دارد و نهاد های بین المللی ای وجود دارند که کار آنها نظارت و درجه بندی عملکرد بنیادهای غیر انتفاعی است از نظر من نکته بسیار جالبی بود!

معیارهای مشخصی و اندازه پذیری برای اعتماد و عدم اعتماد به بنیاد های خیریه وجود دارد.


جالب است بدانم کمیته امداد با این امتیاز بندی ها در چه رده ای قرار می گیرد.

منجوق گفت...

یکی از خوبی های بنیاد کودک استقلال آن از حکومت است. جناح های سیاسی نمی توانند نتیجه زحمات مدد کاران و کفیلان بنیاد را به نام خود مصادره کنند.

vahidi گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
منجوق گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
منجوق گفت...

board of directory of child foundation:

http://www.childfoundation.org/AboutUs/ContactUs/GetInvolved/TheBoardofDirectors/tabid/889/Default.aspx

منجوق گفت...

همان طوری که در لینک بالا دیدید
بنیاد کودک که من به آنها لینک دادم توسط شهروندان عادی تاسیس شده است افرادی مثل پزشکان و مهندسان و اساتید دانشگاه. کسانی مانند خودمان.


عزیزی تذکر داد که گویا یک موسسه با نامی مشابه وجود دارد که به برخی خاندان های سیاسی وابسته است.
بنیاد کودکی که من به آن لینک ربطی به آن موسسه ندارد و صرفا به نیت کمک به کودکان نیازمند توسط شهروندان معمولی تاسیس شده. توسط شهروندان عادی ای مانند ما که پول چندانی هم برای تبلیغ ندارند و روی تبلیغات مردمی حساب می کنند.

منجوق گفت...

همان طور که در مصاحبه گفته شده موسس این بنیاد از پدرش که یک پزشک زحمتکش در شیراز بوده می شنود که بچه هایی هستند که هیچ پولی برای تهیه دارو ندارند. از جیب خود به آنها کمک می کند. کم کم دوستانش هم که باز همگی شهروندان معمولی بودند به او کمک می کنند. رفته رفته بنیاد به کمک شهروندان معمولی مانند ما رشد می کند.

این بنیاد در ایران فعالیت کاملا قانونی دارد. کلیه فعالیت های آن در داخل کشور پیرو ضوابط داخلی است و عملکرد کارکنان آن هم کاملا با هنجار ها و معیارهای خانواده های ایرانی همخوانی دارد.


موسسه ای است از مردم برای مردم.

منجوق گفت...

گرو ه های رنگارنگ سیاسی اجازه بدهند مردم خودشان مشکلات مملکت را حل می کنند.



سهراب: من قطاری دیدم که سیاست می بردوچه خالی می رفت !

منجوق گفت...

سایت خود بنیاد کودک خود را این گونه معرفی می کند:


معرفي بنياد

بنياد کودک که در ايران به نام موسسه خيريه رفاه کودک رسماً به ثبت رسيده بيش از 15 سال است که حمايت مالي و معنوي از دانش آموزان مستعد و نيازمند ايراني ، مبارزه اصولي با فقر و ناتواني را با گسترش دانايي و دانش اندوزي آغاز نموده است . بنياد کودک ايران عميقاً اعتقاد دارد که ريشه کني فقر در کشور تنها با برقراري امکان تحصيل و کسب دانش ممکن است و در راه نيل به اين هدف مقدس تمامي ايرانيان ميهن دوست را مي فشارد. شايان به ذکر است که اين سازمان مردم نهاد در زمينه کمک به دانش آموزان نيازمند مورد تائيد سازمان ملل قرار گرفته و موفق به دريافت مقام مشورتي ويژه از کميسيون اجتماعي و اقتصادي اين سازمان (ECOSOC ) گرديده گواهي استاندارد جهاني موسسات غير دولتي را از موسسه بين المللي SGS سوئيس نيز اخذ نموده است. بنياد کودک هم اينک با 14 شعبه فعال در ايران و سه نمايندگي در امريکا ، سوئيس و امارات متحده عربي بيش از 5517 دانش آموز مستعد و خانواده هاي نيازمند آنان را در مقاطع مختلف تحصيلي از ابتدايي تا دانشگاه تحت پوشش کمک هاي مستمر خويش قرار داده و از شعار قابل توجهي از دانش آموزان نابينا ، ناشنوا و بيماران سرطاني و کليوي نيز با ارائه کمک هاي مختلف نيز حمايت کرده است.

ستاره گفت...

اتفاقا از طرف سیاسیون هیچ کمکی به بنیاد نمی شود که حتی همکاری ها هم خیلی به ندرت و دست شمار است.ما برای گرفتن مکان تبلیغ رایگان تنها برای چند روز، ماه ها به یکی از ارگان های دولتی رفتیم و آمدیم و آخر به تهدید اینکه آخرین بار است که اینچنین تقاضایی داریم چند روز اجازه ی یک تبلیغ ناچیز را گرفتیم انهم برای چه؟دعوت همگان به انجام عمل نیک !که هیچ سود مادی برای هیچ کدام از مدیران بنیاد نداشت و بماند که هنوز قرار داد به اتمام نرسیده بود مکان واگذار شد به شرکتی که ...
بنیاد اگر حامی سیاسی داشت که اینقدر صمیمانه اداره نمی شد.و این خود موهبتیست که بنیاد کودک مردمیست و به خیلی از جهت ها نامش آلوده نیست.
نمی دانم شاید مردم ما حق دارند که این حرکات را بازی و خویش را بازیچه بدانند اما حق ندارند که فکر نکنند و به دنبال رفع ظن خویش نباشند.
کمی تامل کنید ببینید چه جاهایی و چه کسانی از موسسات مشابه که اسمشان را نمی برم نام میبرند و چه کسانی و در چه مکان هایی از این بنیاد.و بعد هم می شود آدم بپرسد خب این شخصی که سخن می گوید چه نفعی می برد و اینطور خیلی چیزها روشن می شود.

وحيدي گفت...

صدقه و برخي از كمك ها و ديون مالي كه از نظر شرعي بايستي به مصارف خاص برسد(قابل توجه همكلاسي هاي متشرع! تونته اي كه به تازگي مشتري وبلاگ دكتر منجوق شدند !) را نيز مي توان از درگاه كميته امداد استان تهران از طريق كارت هاي سيبا پرداخت كرد همچنين فهرستي از موسسات خيريه (از جمله بنياد كودك) كه امكان پرداخت الكترونيكي را دارا مي باشند در آدرس زير موجود است (صدها فرشته بوسه برآن دست می زند...):

http://www.sep.ir/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=58&Itemid=118

منجوق گفت...

انجمن خیریه حمایت از مستمندان تبریز هم چنین است. این انجمن که در سال 1352 (سه سال قبل از تولد من) بنا نهاده شده در این 36 سال منشا خدمات بسیاری شده است. آدرس وبسایت آن از این قرار است:
http://mostamandan.ir/

منجوق گفت...

به اخبار سایت "حمایت از مستمندان تبریز" نگاهی بیاندازید. در خبر مورخه 17 اسفند ماه از توزیع عیدی بین مددجویان خود خبر می دهد و در خبر مورخه 27 اسفند خبری از ایسنا نقل می کند که مربوط به یک خیریه دیگر است که به نظرم ستاره هم به آن اشاره داشت.

منجوق گفت...

ببخشید 16 اسفند و 24 اسفند

منجوق گفت...

اطلاعاتی از ویکیپدیا در مورد کمیته امداد:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%87_%D8%A7%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%AF_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C


عسکر اولادی جزو هیات موسسان آن بوده.

منجوق گفت...

کمیته امداد یک ساختمان مجلل و عریض و طویل پشت خانه ما در تهران دارد. گزارش تابناک را در باره این ساختمان می توانید اینجا بخوانید:
http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=68505

منجوق گفت...

روی هم رفته من ترجیح می دهم به بنیاد کودک و یا انجمن حمایت از مستمندان تبریز کمک مالی کنم.

ستاره گفت...

مورد رویت شده در 24 اسفند کم تکرار نشده بود. نمی شود بی تامل گذشت

منجوق گفت...

البته از یک واقعیت نمی توان چشم پوشید هر چه تشکیلاتی پر دامنه تر باشد لاجرم هزینه های اداری آن بالا می رود. عده کارمندان بیشتر می شود و... هزینه های اداری با سایز موسسه خطی بزرگ نمی شوند بلکه با تابعیت تیزتری بزرگ می شوند.

ستاره گفت...

این خیلی مهم است که موسساتی از این دست هدف شکل گیری مجموعه را در هر شرایطی دنبال کنند و حداقل در سطح شعارهای خویش اقدامات خود را محدود کنند و یا گسترش دهند.مطمئنا بنیادهای خیریه برای اشتغال زایی تاسیس نشده اند و اگر هم نیازی به نیرو باشد نباید بشود انقدر که چیزی برای مستمندان نماند!این تعارضات را چه بگوییم و چه نگوییم نمی شود نادیده گرفت.البته قصد توهین یا قضاوت نابجا ندارم .فقط می خواهم اگر اینگونه نیست روشن شوم!

منجوق گفت...

موافقم.

منجوق گفت...

به هر حال بهتره ما کاری به کار کمیته امداد نداشته باشیم و به جای آن از نهاد های مردمی حمایت کنیم. کمیته امداد هم یکی مثل بقیه نهاد های مشابه: صدا وسیما و..

وحیدی گفت...

http://www.ansar-ul-hojjah.ir/
موسسه انصار الحجه از با سابقه ترین موسسات خیریه مشهد می باشد(تاسیس 1347).که تعدادی از خیرین آن از اعضای اصلی کانون نشر حقایق اسلامی استاد شریعتی و از رجل شناخته شده مذهبی و ملی می باشند.
همچنین خیریه مرتضوی نیز به همت آیت ا.. میرزا جواد آقا تهرانی (از بزرگان مکتب تفکیک )و استاد شریعتی بنیان نهاده شده و تاکنون به فعالیت های خیریه مشغول است. بسیاری از بیمارستان های مشهد و موسسات خیریه توسط علما بزرگ مشهد(نظیر آیت ا... میلانی ) و وجوهات مردمی بصورت خیریه اداره می شده که تاکنون ادامه دارد.از نکات بسیار قابل توجه وقوفات در سطح ملی و بین المللی استان قدس رضوی است که از جنبه نوع و همچنین مطالعات تاریخی قابل توجه است.برخی از این وقفیات که بعضا سابقه هزار ساله یا چند صد ساله دارد مخارج بیمارستان (شفاخانه آستان قدس) مهمانسرا (نهارخوری با طبخ چند هزار غذا در روز جهت زایرین)و سایر مصارف خاص مانند زوار محتاج و در راه مانده و .... را تامین میکند.ان شاا... که خدا به کارگزاران توفیق دهد که وقوفات در راه درست صرف شود و به دست مستحقین واقعی رسانده شود.

وحیدی گفت...

حالا که بحث تاریخی شد, یک وقفی درشهر بیرجند در خراسان داریم که سابقه بیش از 300 ساله داره .از مفاد این وقف اینه که اگر گربه ای گوشت صاحب خونه رو خورد و صاحب خونه گربه رو نزد خسارت صاحب خونه توسط عایدات باغ موقوفه پرداخت بشه !:) .اینم از داستان وقف و حقوق حیوانات عزیز

وحیدی گفت...

بنده نه عایدی و مستمری از کمیته امداد دارم و نه سمت نمایندگی اما به عنوان شهروند عادی معتقدم این بی انصافیست که خدمات کمیته امداد رو در عرصه محرومیت زدایی هیچ یا ناچیز در نظر بگیریم(و البته استنباط من اینست که نظر شما هم این نیست).بد نیست به کارنامه امثال والی که خود رو وقف مردم بشاگرد کرد نظری بیندازیم و در عمق و ریشه های کلام بدگویان معاندش نظر کنیم.و بعد اینکه گویا پایه های کمیته را بایستی در تشکلات مدهبی و انقلابی قبل از انقلاب جستجو کرد.و طبیعی است که بازاریان و طبقه تجار (امثال آقای عسگر اولادی و برخی از اعضای موتلفه اسلامی) و همجنین روحانیون و میانه سال و جوان انقلابی (که اعتبار مردمی یا از مراجع اجازه وصول وجوهات داشته اند)ان زمان مانند آقایان انواری و کروبی در در امور عام المنفعه و رسیدگی به امور خانواده های زندانیان سیاسی در صف اول قرار داشته اند.که این ریشه ها موجبات بنیان کمیته امداد در بعد از انقلاب شده است.... به هر حال هرگز منکر ایرادات فراوان و ضعف ها که در هر این قبیل امور (به خصوص نوع دولتی یا نیمه دولتی آن ) نمی شوم ....بگذریم بنده در ایام شباب دانشجویی ! با برخی از موسسات خیریه از جمله کمیته توفیق اندک همکاری ناچیز رو داشتم . افتخار نصیب شد هم کلام با تعدادی از اعضای این خانواده بزرگ وشریف به استضعاف کشیده شده شدیم....محرومیت ها زیاد است و کار وامانده بسیار ! درست فرموده اند که هر خدمتی که به نوع بشر گردد گویی که تمامی بشریت احیا شده است.پس خدمت در بنیاد کودک و محک و آن خیریه تبریزی و مشهدی و یا تولیت قطعه زمین وقفی 30 متری در آن روستای محروم خراسانی که همگی با صدق نیت بنا شده است تفاوتی ندارد...فعجلوا....

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D9%88%D8%A7%D9%84%DB%8C

وحیدی گفت...

بخوانید:

http://www.bashagard.ir/?lang=fa&p=content.body&id=49

منجوق گفت...

خدا هر کسی که به نیت خیر قدم در راه خیر می نهد توفیق دهاد.

وحیدی گفت...

ای بلند اختر خدایت عمر جاویدان دهاد ***وآنچه پیروزی و بهروزی در آنست آن دهاد***جاودان نفس شریفت بنده‌ی فرمان حق***بعد از آن بر جمله‌ی فرماندهان فرمان دهاد***من بدانم دولت عقبی به نان دادن درست *** تا عنان عمر در دستست دستت نان دهاد ***داعیان اندر دعا گویند پیش خسروان *** طاق ایوانت به رفعت بوسه بر کیوان دهاد ***نعمتی را کز پی مرضات حق دریافتی *** حق تعالی از نعیم آخرت تاوان دهاد***ای مبارک روز هر روزت به کام دوستان*** دولت تو در ترقی باد و دشمن جان دهاد
:)

منجوق گفت...

اول دبیرستان که بودیم "تجزیه و ترکیب" بیت زیر سئوال امتحانی مان بود:

"ایزد دلکی مهر فزایت بدهاد /زین به نظری به این گدایت بدهاد/ خوبی وخوشی و دلفریبی و جمال/ داری همه جز وفا, خدایت بدهاد.

یادش به خیر که چه قدر با این شعر بعد از امتحان حال کردیم!

ناشناس گفت...

http://www.sign4equality.info/spip.php?article5573

ناشناس گفت...

http://www.sign4equality.info/spip.php?article5573

وحیدی گفت...

...یکی از نمادهای عید پاک تخم مرغ رنگ شده است. از دیگر نمادهای آن، خرگوش است. در باور مردم، خرگوش‌ها در این روز وارد لانه مرغ‌ها شده و تخم‌مرغ‌های آنها را می‌دزدند. بنابراین مردم تلاش می‌کنند با رنگ آمیزی تخم مرغ‌ها آنها را از دید خرگوش‌ها پنهان کنند...(به نقل از ویکی پدیا) (:

منجوق گفت...

پارسال همین موقع ها یک نوشته در مورد تخم مرغ عید پاک داشتم. با این که نوشته به فارسی بود توجه یک وبلاگ نویس علمی آمریکایی را به خود جلب کرد. خیلی خوشش آمده بود:
http://monjoogh.blogspot.com/2009/04/blog-post_10.html

vahidi گفت...

passover=eideh pasah=pa(meseh panbeh)-sah(mesleh sar).motaghedand ke bani esrayil dar ein rooz be jelodari hazrateh mosa az mesr kharej shodand.