۱۳۸۹ تیر ۲۰, یکشنبه

قهرمانان بي نام و نشان

چندي پيش در خبرها خواندم كه در آمريكا مردي بيخانمان جان زني را كه به او حمله شده بود نجات داد. در اثر اين حمله اين مرد به شدت زخمي شد. 25 نفر از كنار او گذشتند بي آن كه به خود زحمت دهند تا آمبولانس خبر كنند.
يك نفر هم ايستاده بود فيلم گرفته بود و رفته بود. گويا جان دادن مرد قهرمان برايش صحنه اي تماشايي بود!
قهرمان، تنها و دلشكسته، در كف خيابان جان سپرد!
وقتي خبر را خواندم شوكه شدم اما واقعيت دارد. جامعه با مرد و زن بي كس بر زمين افتاده خشن رفتار مي كند به خصوص اگر كس و كاري نداشته باشد. از كنارش مي گذرد بي آن كه به ياد آورد او براي دفاع از حقي به كف خيابان افتاد.
تلخ است ولي واقعيت دارد.


آيا دوستان آن مرد قهرمان كه بعداً از خبر آگاه مي شوند پس از اين به ياري قربانيان جنايت خواهند شتافت؟! آيا باز هم جان خود را براي دفاع از كسي به خطر خواهند انداخت. گمان نمي كنم!



۹ نظر:

ناشناس گفت...

چرا خانمه نجاتش نداد؟اون کجا بود؟

منجوق گفت...

سئوال خوبيه! نمي دونم.

محسن گفت...

سلام خانم دكتر
يك نكته را ميخواهم بگويم قبل از گفتن نكته بگويم كه لينكي كه شما گذاشتيد فيلتره و من اصل خبر را نتوانستم بخوانم و اما نكته اي كه مي خواستم بگويم اينكه شايد الان با ذكر اين داستان خود به اهميت واجب بودن "امر به معروف و نهي از منكر" در دين اسلام پي برده ايد به واقع اگر در يك جامعه صرفه نظر از دين و قوميت و مليت اين اصل با آن شرايط كه در اسلام است در جامعه احيا شود آيا بازهم "قهرمان بي نام و نشان" به اين سبك خواهيم داشت، اجازه بدهيد يك مقاله علوم اجتماعي كه چند وقت پيش از سايت مجلات فارسي خواندم را برايتان شرح دهم در آن مقاله گفته شده كه يك روز در ايستگاه متروي New York و در شلوغ ترين ساعت ان يك مرد قصد تجاوز به يك زن جوان را داشته اما زن جوان مقاومت كرده و در نهايت زن جوان با ضربات چاقو كشته ميشود اما نكته جالب اينكه هيچكس در اين ماجرا وارد نمي شود و خود را درگير نمي كند بعد از اين ماجرا يك استاد دانشگاه Boston ضمن انجام تحقيقاتي متوجه ميشود كه تنها در دين اسلام عملي به نام"امر به معروف و نهي از منكر" وجود دارد كه بر پيروان اين دين "لازم و واجب" است كه اين فرضيه را با شرايط و ظوابطي كه دارد در هر مكان و زمان آن را انجام دهند، نتيجه آن كه با اينكه كمك و ياري رساندن به هر كس و در هر زمان عملي انساني و پسنديده است اما اگر به شكل يك عمل لازم ديني و نه قانوني باشد شايد جلوي بسياري از ناهنجاري ها و آسيب ها در جامعه بشري گرفته شود و يا حتي گفت كه يك قدم بتوانيم به آن مدينه فاضله(آرمان شهر) آنطور كه در نظر خيلي از ماها است نزديكتر شويم.

منجوق گفت...

سلام



متاسفانه در همین مملکت خودمان بسیار دیده ام افرادی که by default تمام تقصیر ها را به گردن رفتار نامناسب زن قربانی می اندازند تا مرد متجاوز.

بی آن که زن را بشناسند و بدانند چه رفتاری می کرده. در بین افراد افترابند همه تیپی هستند: مذهبی و پایبند به امر به معروف و نهی از منکر، بی اعتقاد به مذهب، پیر جوان و.... متاسفانه حتی برخی از خود زنها که روزانه در خیابان مزاحمت های ناموسی خفیف تر را تجربه می کنند باز هم همان قدر بی رحمانه و ناعادلانه قضاوت می کنند و به زن قربانی افترا می بندند.
می دانم! سوره ی نور این گونه تهمت زدن ها را صراحتا تقبیح می کند و مجازات سختی هم برایش تعیین کرده است. اما در عمل تهمت بستن به زنان -به خصوص زنانی که خود قربانی شده اند از آب خوردن هم در مملکت ما سهل تر انگاشته می شود.
خوبه که آن استاد بوستون از این چیزها خبر ندارد!

منجوق گفت...

این یادداشت در واقع کنایتی بود به حوادث بیست تیر یازده سال پیش. حوادثی که در سایه حوادث 18 تیر گم شد و یادی از آن نمی شود.

وحیدی گفت...

8pa

وحیدی گفت...

لعنت بر هرچی هشت پا ! هزارپا,بارباپاپا و موارد مشابه که عیش ما رو منقص کرد ! می تونستم هفته شادی رو تجربه کنم !:))

منجوق گفت...

:( :)

ناشناس گفت...

banoo monjogh
mashghool motale blog bahram boodam...kheili az tipe comentha shok shodam...man khodam blog daram ama hichkodoom az khanade ham nemidoonan k hoviate vaghee man chi hast...man ham fizik khoondam v fizik dars midam...midoonin behesh fekr kardam v yadam oomad chera khastam nashenas bemoonam...hosele in bahsa hayi k tanha zehnhaye bimar baraye azaro aziat rah mindazano nadaram:(
mahtab