۱۳۹۰ فروردین ۲, سه‌شنبه

شهر دلستان











مولانا:
ساربانا بار بگشا ز اشتران. شهر تبریزست و کوی دلستان


برجی که در تصویر اول مشاهده می کنید برج (یانقین) آتش نشانی است. از جمله اولین های تبریز در ایران است. این برج مال اواخر دوره ی قاجار است.
مدت ها قبل مقاله ای خوانده بودم که بنا به آن سیستم آتش نشانی تبریز به زمان قراقویونلو ها می رسد.یعنی چند صد سال پیش از آتش سوزی بزرگ لندن که در پی آن سیستم آتش نشانی معروف لندن طراحی شد.اگر یک وبلاگ تخصصی برای توریسم تبریز بزنید جا دارد به این موضوع به طور جداگانه و علمی ومستند بپردازید.( مقاله ای که من درباره ی سیستم آتش نشانی قدیمی تبریز در یکی از روزنامه های محلی تبریز خوانده بود مستند و برپایه مکتوبات تاریخی بود. متاسفانه من آن مرجع را نیافتم ونقل قولم آبکی شد!) من بازهم تاکید می کنم واقعابه چنین وبلاگی نیازهست.راه اندازی چنین وبلاگی، جوانی با همت علاقه مندو خوش ذوق می طلبد. (شما می توانید همین جوان با همت و با ذوق باشید. چرا که نه؟!)

۳ نظر:

سارا گفت...

تبریز چون بهشت ز دیدار شمس الدین
اندر بهشت رفته و دیدارم آرزوست!!

دستتان درد نکند که چشم و دلمان را مهمان عکسهای بهاری تبریز کردید... پیشنهادتان عالی است مسلما شهری که تا یک قرن پیش بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر ایران بوده است شگفتی های معماری و یادگار تاریخی زیاد دارد بسیار بیش از آنچه در بدو امر می توان دید.. من همین جا قول می دهم که اگر افتخار بر گشتن به کوی دلستان را داشتم و تاآن زمان دوستان عزیز تبریزی پیشنهاد شما را عملی نکرده بودند تاآنجا که در توانم باشد دست بکار یک تحقیق (اگر امکانش بود گروهی) در این مورد شوم.

منجوق گفت...

یاشاسین منیم شیرازلی یولداشیم!

سارا گفت...

ساغولاسوز خانم دکتر :))