۱۳۹۱ آذر ۱۶, پنجشنبه

آیا واقعا می شه چند میلیون نفر توریست خارجی در سال جذب کرد؟



می خواهم یکی دو فروم در مورد جذب توریست راه بیاندازم تا نظرات هم را بشنویم و از تجربیات هم آگاه شویم.
موضوع سئوال اول این است:
"آیا واقعا می شه چند میلیون نفر توریست خارجی در سال جذب کرد؟"
پاسخ من به سئوال "علی الاصول بله" است.
ببینید! تبریز و مشهد و .... همین الان هم سالانه تعداد بسیاری (عدد دقیق نمی دانم) توریست بیمارستانی دریافت می کنند. در تبریز یک بیمارستان بزرگ بین المللی دارند دایر می کنند. سرمایه گذاری بجا و هوشمندانه ای است. از جمهوری آذربایجان توریست بیمارستانی زیاد به تبریز می آید.
در مجموع تبریز این پتانسیل را دارد که در سال یک میلیون گردشگر از سه کشور آذربایجان ارمنستان و ترکیه جذب کند.
وابط ایران با کشور یک میلیارد نفری چین که به سرعت وحشتناکی دارد رشد اقتصادی می کند فعلا خوب است. توریست های چینی در اروپا مرتب دارند زیاد می شوند. ما چرا از توریست های چینی بی نصیب بمانیم؟! قشری از چینی ها هستند که به فرهنگ ایران خیلی علاقه دارند چون در آن دوره ها از تاریخشان که قدرتمند بودند و درنتیجه نسبت به آن دوره علاقه دارند ایران هم رقیب توانایی بود و در نظر چینی ها تلالوی چشمگیر داشت. در متون تاریخی و ادبیاتشان این تلالو منعکس شده است. آن دسته از چینی ها که تاریخشان را می خوانند علاقه مند می شوند که از ایران هم دیدن کنند. اگر در تبلیغاتمان روی این نکته انگشت بگذاریم شانس خوبی برای جذب آنها داریم.
نمی دانم توجه کردید یا نه. در این نوشته جایی که نوشتم تبریز در قرن ۱۴-۱۵ میلادی پنجمین شهر پرجمعیت دنیا بود تاکید کردم که Beijing(همان پكن) شهر اول بود. اين جور حرف ها و مقايسه ها را می پسندند و علاقه مند می شوند.
راستی! این را هم بگویم که در تبریز راهنماهای جوانی هستند که به طور سلیس چینی صحبت می کنند. برای کارهای صنعتی که چینی ها به تبریز می آیند این راهنماها خیلی خوب از پس ترجمه و همچنین پذیرایی از آنها به زبان چینی بر می آیند.
ما می توانیم از میان یک میلیارد مسلمانی که در دنیاست سالی چند میلیون توریست جذب کنیم. مسلمانان اروپا و آمریکا به سرعت دارند زیاد می شوند. درسته که نسل اول و دوم اغلب جمعیت مسلمان ترکیه ای و هندی و بنگلادشی و پاکستانی و عرب و.... در آلمان و فرانسه و انگلیس و.... بیشتر تیپ طبقه ی کارگری هستند و خیلی نمی شه روی آنها به عنوان توریست فرهنگی تاریخی حساب باز کرد. اما نسل سوم و بعدتر دیگه تیپ طبقه ی کارگری ندارند. اتفاقا تیپی دارند که علاقه مند به سفر به کشوری مثل ایران هستند. من با آنها صحبت زیاد کرده ام. هم با ترکیه ای هایش و هم با مهاجر ان از شبه قاره ی هند. آنها ایران را "ایتالیای دنیای اسلام" می دانند. منظورشان این است که همان طوری که ایتالیا برای تمدن غربی نقش فرهنگسازی داشته ایران هم برای تمدن اسلامی چنین نقشی بازی کرده. (باور کنید حرف آنهاست نه من! من از روی حس ناسیونالیزم بایاس نکردم! فقط نقل قول کردم. ) فکر کنید برای آنها که اروپا به صورت اقلیت دینی بزرگ شده اند چه قدر باید جالب باشد که وارد کشوری بشوند که تاریخی و فرهنگساز بوده می توانند هر رستورانی بروند و گوشت ذبح اسلامی بخورند و در فرهنگ بومی آبا و اجدادی خود راحت باشند. آنها که ترکیه ای و یا از شبه قاره ی هند بودند چنین حسی نسبت به ایران داشتند.
برای ما هم ارتباط با آنها خیلی مثبت و سازنده خواهد بود. مثل هر توریست دیگری پول و ارز وارد مملکت می کنند. از یک طرف مسلمان هستند و خیلی مسایل پیش نمی آید از سوی دیگر در کشور پیشرفته تربیت شده اند و نظم و انضباط شهروندی مدرن را می شناسند (در رانندگی و.....). حضور آنها خیلی مثبت خواهد بود.
شما نظرتان چیست؟ بیایید بحث کنیم و موانع ممکن را بشماریم. از تجربیات خود بنویسید.
پی نوشت اول: هند هم داره برای خودش پیشرفت اقتصادی می کنه. اون هم یک کشور یک میلیاردی و چند میلیونی هست. یواش یواش یک طبقه متوسط هم داره پیدا می کنه که دستشان به دهنشان می رسه خیلی هم به فرهنگ ایران علاقه مند هستند. یکی دو میلیون توریست هندی هم می توانیم در سال داشته باشیم.
به شرط آن که درست برنامه ریزی بشه.
پی نوشت دوم: بین خود اروپایی ها یک عده که حرف رسانه ها شونو دربست قبول نمی کنند و مایلند دنیا را خودشان بشناسند علاقه مند به سفر به جایی مثل ایران هستند. به شرط آن که اطمینان داشته باشند امن هست.

هیچ نظری موجود نیست: