۱۳۸۷ بهمن ۱۸, جمعه

مدون كردن انتظارات


بياييد قبل از انتخابات آتي و پيش از آن كه هيجانات انتخاباتي همه گير شوند، انتظارات خود را ازدولت آينده به صورت مشخص، منطقي و مدون براي خود بيان كنيم.چه بسا برخي از انتظارات ما علي الاصول به جا و منطقي باشند، اما جامعه كشش چنين انتظاراتي را نداشته باشد. به گونه اي كه اگر دولت بخواهد چنين انتظاراتي را برآورده كند، با اعتراضات وسيع و فلج كننده از طرف بخش هايي از جامعه رو به روخواهد شد كه هزينه اي بسيار بيشتر از ارزش اصل ماجرا دارد. بياييد انتظاراتمان را با توجه به واقعيت هاي موجود تنظيم كنيم.باور كنيد حتي اگر دولتي ايده آل و بي نقص سر كار آيد، ولي ما نتوانيم انتظارات منطقي ، عملي، مشخص و مدون داشته باشيم، به مقصود خود نمي رسيم. تنظيم انتظارات به صورت منطقي و واقعگرايانه نيازبه تمرين دارد.اين كارخيلي خيلي پيچيده ترو دشوارتر از "غرولند" است. تنظيم انتظارات، كار فكري جدي و عميق مي طلبد. تنظيم واقعگرايانه انتظارات، نياز به مشاهده دقيق وضعيت موجود دارد. مشاهده اي دقيق و علمي! بايد واقعيت هاي جامعه را- چه خوشايند و چه ناخوشايند- ببينيم و لحاظ كنيم. اغلب افراد دور و بر ما -كه به زعم خود بحث هاي سياسي مي كنند- تنها چيزهايي را كه دوست دارند مي بينند! به همين علت، پيش بيني هايشان اغلب نادرست از آب در مي آيد. وقتي هم كه نادرستي پيش بيني هايشان معلوم شد، قهر مي كنند! بياييد با هم تمرين بكنيم تا ياد بگيريم درست مشاهده كنيم و انتظارات معقول بر اساس اين مشاهدات داشته باشيم. چنين قابليتي در انتخاب هاي گوناگون زندگي مان به ما كمك خواهد كرد.



۲ نظر:

ناشناس گفت...

این ایده خیلی درست و عملی است. عملی تر از نشستن و بحث کردن درباره اولویت توسعه اقتصادی یا سیاسی! کاش می توانستیم این ایده را به مردم بیشتری برسانیم و آنها را به این کار تشویق کنیم.

منجوق گفت...

مي شه يك بازي وبلاگي راه انداخت و از كساني كه وبلاگ دارند خواست تا انتظاراتشان را از دولت آينده بشمارند. هر كسي با توجه به تجربيات مشغله ها و دغدغه هاي خودش انتظاراتش را بيان مي كند. اگر اين بازي رواج پيدا بكند در دراز مدت ( بازه زماني چهار - پنج ساله) مي تواند در بخش نخبه جامعه گفتمان جديدي شروع كند كه منشا تحولات مثبتي باشد.

درسته كه همه نخبه هاي جامعه
وبلاگ دار و يا وبلاگ خوان نيستند اما به گزاف نيست بگوييم بيشتر آنها
به نوعي با وبلاگ نويسان در ارتباطند و
از آن ها تاثير مي گيرند.
براي همين برد وبلاگ ها را نبايد دست كم گرفت.



(منظورم از نخبگان در اينجا كساني هستند كه دغدغه اي بيشتر از درد نان دارند و به مسايل سياسي-اجتماعي-فرهنگي فكر مي كنند و در اين موارد نظرات مستقل خود را دارند. كساني را كه مريد كاريزما هاي رنگارنگ هستندجزو نخبگان حساب نكردم.)