۱۳۸۸ آذر ۸, یکشنبه

سردوش
















تعريف اين سردوشي ها (افشان ها) را زياد شنيده ام. از قرار معلوم آب چنان از آنان بيرون مي آيد كه به اطراف نمي پاشد و تلف نمي شود. به آنها "low flow showerhead" مي گويند. براي اطلاعات بيشتر اينجا را بخوانيد. مي توان از طريق آمازون دات كام هم آنها را خريد. البته آمازون به ايران سرويس نمي دهد. من شخصا از اين ها استفاده نكرده ام فقط خوانده هايم را منتقل مي كنم. در كشورهاي پيشرفته انواع و اقسام وسايل زندگي كه با عنايت به صرفه جويي در منابع و حفظ محيط زيست طراحي شده اند به بازار آمده اند.
وجود اين محصولات در بازار و عرضه آنها در سطح وسيع نشان مي دهد كه بخش قابل توجهي (البته نه همه و شايد هم نه اكثريت) از مردم جوامع پيشرفته علاقه مند به انتخاب اين گونه محصولات هستند. متاسفانه درصد اين گونه افراد بين ايرانيان مهاجر به كشورهاي پيشرفته، كمتر از در صد آنها در بين مردم خود آن كشورهاست. حتي عده اي از مهاجران با تمايلات شووينيستي، بي توجهي به مسايل محيط زيست را نشان از يك نوع عرض اندام "داش آكُلي" جلوي غربي ها مي بينند! متاسفانه برخي تحصيلكرده ها هم
با اين گونه حركت هاي شووينيستي آبروي ما را در جوامع دانشگاهي غربي بيشتر مي برند.
بگذريم!
اگر به دنبال خريد سوغاتي براي خانواده و يا دوستان در ايران هستيد، اين گونه اقلام را توصيه مي كنم. به اين صورت فرهنگ محيط زيست را در كشور مي توان ترويج كرد.
چند نكته در مورد دوش گرفتن كه در مورد دوش هاي موجود در ايران نيز صادق است:
1) پس از مدتي رسوبات سوراخ هاي سردوش را مي بندند و آب به جاي بيرون آمدن از سردوش از درز ها بيرون مي زند و به هدر مي رود. هر از گاهي بايد دوش را بازبيني و در صورت لزوم تعويض كرد.
2) با تنظيم دوش بر روي حالت ماساژ به جاي حالت افشان آب كمتري به اطراف مي پاشد و به هدر مي رود.
3) اگر عايق هاي اطراف لوله ها ي آب گرم مناسب باشند، انرژي كمتري در لوله ها تلف مي شوند.
در غير اين صورت بايد مدتي شير را باز گذاشت تا آب سرد لوله ها بيرون بريزد. مي توان تشتي در كنار دوش قرار داد و آب را در اين تشت جمع كرد. بعد، از اين آب براي فلاش توالت مي توان استفاده نمود.
در مجتمع اكباتان عايق بندي لوله ها (مانند بسياري از مسايل زيست محيطي و اصول شهرسازي ديگر) به خوبي رعايت شده بود. به محض باز كردن شير آب گرم، آب گرم بيرون مي آمد و به اين ترتيب آب كمتري به هدر مي رفت. در مجتمعي كه ما اكنون در آن ساكن هستيم، اين نكات رعايت نشده. يك تشت به گنجايش تقريبي 10ليتر پر مي شود تا آب قابل استفاده براي استحمام از لوله ها بيرون آيد. نكته در اينجاست كه اين مجتمع پس از تقريبا سي سال پس از اكباتان ساخته شده است و از طرف ديگر قيمت آپارتمان در مجتمع فعلي خيلي بالاتر از اكباتان است. بنا به همين ملاحظات است كه باور دارم تخريب محيط زيست در كشور ما بيشتر ناشي از عدم آگاهي است تا فقر مالي. گمان مي كنيد چند در صد از همسايه هاي ما توجهي به همين مسئله مي كنند؟! بعد از اين كه يارانه ها را بردارند، خدا مي داند هزينه شارژ ماهانه سر به كجا خواهد كشيد!
سگ يكي از همسايه هايمان گم شده و براي پيدا شدنش 300000تومان مژدگاني تعيين كرده است. اما تقريبا مطمئنم اگر بخواهند براي بهتر كردن وضع عايق ها پول جمع كنند، داد و بيداد همين همسايه ها در خواهد آمد.


۱۰ نظر:

منجوق گفت...

اي كاش، در مورد اين گونه در صدها آمار داشتيم و مي توانستيم علمي تر بررسي كنيم!اگر هم چنين آماري گرفته شده باشد من از آن خبر ندارم. به گمانم متولديم دهه شصت كه مهاجرت مي كنند از متولدين دهه هاي قبلي كمتر حركت هاي شووينيستي نشان خواهند داد. بالاخص با طرح هاي حفاظت از محيط زيست همكاري بيشتري خواهند كرد.

منجوق گفت...

البته پيش زمينه از همينجا بايد آماده شود.

منجوق گفت...

دوست عزيزي به من اطلاع داد كه در ايران هم سردوشي هاي كم مصرف ساخت ايران به بازار آمده است. بسيار عالي است. يواش يواش در داخل ايران هم دارد اين فرهنگ راه مي افتد.

اين اميد بخش است! اگر هر كدام ما بيشتر در اين زمينه تبليغ كنيم در زمان اندكي طيفي در جامعه به وجود مي آيند كه مي توانند جلوي تخريب را تا حد زيادي بگيرند.

منجوق گفت...

از وقتي كه اين نوشته ها را شروع كردم سخنان دلگرم كننده زياد دريافت كردم.

ظاهرا خيلي ها به مسئله علاقه مندند اما يك جورايي تك افتادند. اگر همين عده تك افتاده يا گروه هاي ايزوله شبكه اي تشكيل دهند تبديل به يك وزنه اجتماعي مي توانند بشوند. وزنه اجتماعي اي كه توان تغيير در خيلي چيزها را دارد.

Amir گفت...

یکی از دلایل سرد بودن آب در هنگام باز کردن شیر عدم طراحی صحیح سیستم لوله کشی ساختمان می‌باشد. در حالت اصولی بایستی یک سیستم آب برگردان و پمپ برای سیستم لوله‌کشی طراحی شود به صورتی که اگر دمای آب گرم از حدی کمتر شد آب را برای گرم شدن مجدد برگرداند. خیلی از مهندس‌های طراح تاسیسات ساختمان یا اصلا از همچین چیزی مظلع نیستند یا این که در هنگام طراحی با آن توجه نمی‌کنند (حالا یا برای کاهش هزینه یا به دلیل تنبلی یا ...). از همه این ها گذشته فروش امضای نظام مهندسی امری معمول است. در این سناریو تاسیسات ساختمان توسط یک کسی در حد نقشه‌کش طراحی می‌شود و مهندس مسوول هم صرفا در برابر دریافت کسری از هزینه استاندارد طراحی تاسیسات طراحی را امضا می‌کند. تاسیساتی را هم که یک نقشه‌کش طراحی کرده باشد می‌توانید تصور کنید چه حال و روزی ‌دارد. از همه بدتر این که بسیاری از افرادی که مسوول کنترل و تایید نقشه های تاسیسات و تهویه مطبوع هستند (مثلا در شهرداری) اصلا توانایی علمی و حتی وقت چک کردن صحت این نقشه‌ها را ندارند و خوب واضح هست که چه چیزی در نهایت به دست مصرف کننده می‌رسد.

منجوق گفت...

ممنون از توضيحات شما

ناشناس گفت...

I was wondering at this point you might wanna touch upon the idea of biodegradable detergents and so on. Something still obscure to my opinion and not well advertised. For example, I personally have a hard time to decide what to buy especially because in U.S. we get so paranoid and if the label says” Not tested on animals” I am not sure what to conclude, good or bad? Pathetic, I know, but you have to live in a country run by fear and propaganda to get the idea. I personally think that there could be more options in Iran through traditional alternatives.

منجوق گفت...

من زياد در اين باره اطلاع ندارم. اجازه بديد سئوال كنم اگر جواب مناسبي پيدا كردم درباره آن مي نويسم.

Amir گفت...

در مورد کامنت حسن آقا اگر اجازه داشته باشم (جسارتا) پیشنهاد می‌کنم که کامنت‌هایی از این دست را به کل ندید بگیرید و اگر تصمیم به حذفشان گرفتید شاید بهتر باشد که پاسخ آن‌ها را هم ندهید. به دو دلیل اول این که شاید منصفانه نباشد جواب چیزی را دادن که بقیه نخوانده‌اند و نمی‌توانند برای خودشان قضاوت کنند و ثانیا به دلیل این که انرژی شما را صرف کارهایی می‌کند که ممکن است زیاد مفید نباشند. ببخشید که به خودم اجازه دادم و در کار وبلاگ شما دخالت کردم ولی دلیلش تجربه‌ای است که یکی دیگر از دوستان (اتفاقا) فیزیک پیشه داشت و به دلیل مباحث مربوط به کامنت‌های یکی از خوانندگان وبلاگ نهایتا تصمیم به حذف کل وبلاگ گرفت و بنده هم بسیار از این جریان متاسف شدم.

منجوق گفت...

حق با شماست. كامنت هايي از اين دست را بايد به كل حذف كنم. البته اين ماجرا ظاهرا سبب خير شده چون حسن آقا قصد دارد ماجرا به فيس-بوك بكشاند. اين عمل او باعث مي شود عده بيشتري پست هاي مرادرباره محيط زيست بخوانند. اما حق با شماست پس از اين من كامنت هايي را كه از اين دست هستند به كل ناديده مي گيرم.
ممنون از توجه شما به وبلاگ من