۱۳۸۹ خرداد ۱۹, چهارشنبه

جوشكارى در ساختمان

بعد از بحثي كه در مورد جوشكاري و پس از اين نوشته شد از يك متخصص خواهش كردم كه در اهميت جوشكاري مطلبي عامه فهم بنويسد. حاصل آن است كه در زير مي خوانيد:

مراد از جوشكارى بوجود آوردن پيوند مولكولي بين دو يا چند قطعه فلزى است . براى تامين
اين نظر راههاى گوناگون وجود دارد. متداولترين آنها جوش ذوبي است كه در آن دستكم يكي
از قطعات بحالت مذاب در مي آيد.
جوش ذوبي خود انواع مختلف دارد: جوشكارى با شعله گاز – جوشكارى با مقاومت الكتريكي
و جوشكارى با قوس الكتريكي
در ساختمانهاي فلزى قطعات فلزى پيش ساخته در محل بهم متصل مي شوند . براى اين كار از سه نوع پيوند استفاده مي شود: پيوند پيچي – پيوند پرچي و پيوند جوشي
زمان پيدايش جوشكارى چندان روشن نيست. برخي مورخين بر اين باورند كه نخستين كارهاى
جوشكارى در يونان باستان و حدود 3000 سال پيش انجام شده است . بنظر مي رسد كه جوشكارى در اين زمان با كوبيدن قطعات فلزى خميرى شده بر روى هم عملي مي شده است .
گرچه ساليان زيادى است كه امكان جوشكارى مدرن فراهم بوده است ولي استفاده از آن در صنايع ساختمان و پل سازى با ترديد و بصورت تدريجي صورت گرفته است . روش جديد جوشكارى در ساخمانهاى فلزى در سالهاى 1931 – 1930 رو نق گرفت .
در گذشته مهندسين ساختمان براى پيوند جوشي دو عيب عمده قايل بودند :
1 – مقاومت پيوند جوشي در برابر بارهاى متناوب نسبت به پيوند هاى پيچي و پرچي پايين است
2 – كنترل كيفي جوش مستلزم صرف هزينه زياد است .
اكنون كارشناسان معتقدند كه اتصالات جوشي – چنانچه خوب اجرا شوند – مقاومت كافي در
برابر بار هاى متناوب خواهند داشت. همچنين مهارت جوشكاران – تكنولوژى پيشرفته جوشكارى و بكار گيرى ضوابط و مقررات آيين نامه هاي مربوط قابليت اعتماد جوشكارى را
افزايش داده است .
مقاومت و پايايي ساختمانهاى فلزى وابسته به كيفيت اتصالات قطعات تشكيل دهنده آنها است.
خود قطعات بصورت پروفيله هاى گوناگون در كارخانه ساخته مي شود و روى آنها كنترلهاى
كيفِي لازم بعمل مي آيد . همانند قطعات جوشكارى نيز بايد پاسخگوى تلاشهاى وارد بر اتصالات باشد تا بصورت هماهنگي تلاش قطعات بيكديگر منتقل شود .

بعلت كمبود مهارتهاى لازم وضع اتصالات جوشي در بسيارى از ساختمانهاى فولادى كشور ما رضايتبخش نيست . عمليات جوش اغلب بوسيله كارگراني صورت مي گيرد كه در اين حرفه تخصص لازم را نذارند .
موضوع تخصص و مهارت جوشكار در كشورهاى پيشرفته از اهميت ويژه اى بر خوردار است . در اين كشور ها كارگراني مي توانند به جوشكارى ساختمانها مبادرت كنند كه داراى گواهي نامه مهارت فني در جوشكارى باشند . گواهي نامه مهارت در جوشكارى به كسي داده
مي شود كه كاربرد انواع الكترود ها و روشهاى جوشكارى را بداند و به رفتار جوش و قطعه جوش شده واقف باشد .
در عمل جوشكارى فلز تحت اثر تحول حرارتي قرار مي گيرد كه بر روى ويژگيهاى آن تاثير مي گذارد . اين اثر گذارى وابسته به فاصله هر نقطه از محل جوش – حرارت جوشكارى –
نحوه سرد شدن فلز و نوع فلز است .
متداولترين نوع جوشكارى در ساختمانها جوش با قوس الكتريكي حاصل از الكترود فولادى روكش دار است . منظور از جوش قوس الكتريكي با الكترود فولادى عبارتست از ايجاد و برقرارى يك قوس الكتريكي بين الكترود فولادى و قطعاتي كه بايد بهم جوش شوند . گرماى حاصل از اين قوس باعث ذوب الكترود و قسمتي از قطعات مورد اتصال مي شود و فلز ذوب شده قطعات را بهم متصل مي سازد .
با اهميتي كه كيفيت جوش در مقاومت و پايايي ساختمانها دارد علاوه بر بكارگيرى جوشكاران ماهر و روش جوشكارى مناسب كيفيت جوش بايد توسط ناظرين و بازرسان كنترل شود. بسته
به اهميت سازه كنترل ممكن است با بازرسي چشمي و يا آزمايشهايي مانند آزمايش با مايع نفوذى روش سونوگرافي و يا راديوگرافي صورت بگيرد .


توضيح منجوقي بعد از بحث با متخصص: (الف) منظور از تلاش نيرو و گشتاور و... است.
(ب)عجيب ولي واقعي: در برج ايفل از جوشكاري استفاده نشده. به جاي آن قطعات به هم پرچ شده اند.
(ج)من هم مثل شما به سونوگرافي خنديدم!
(د) همان بيست سال پيش كه در تبريز خودمان لوله كشي گاز مي شد جوش لوله هاي گاز اصلي با راديوگرافي چك مي شد. آن قدر ها هم هركي هركي نيست! همين جا هم اگر كسي واقعا بخواهد درست كار كند مي تواند. يك مقدار مشكل است اما خواستن، توانستن است.

۱۳ نظر:

منجوق گفت...

"بسته
به اهميت سازه كنترل ممكن است با بازرسي چشمي و يا آزمايشهايي مانند آزمايش با مايع نفوذى روش سونوگرافي و يا راديوگرافي صورت بگيرد ."

هنوز دارم مكاشفه مي كنم تا دريابم جناب آقاي رئيس ما با كدامين شيوه آن روز داشت از آن فاصله جوشكاري ساختمان نوساز را oversee مي فرمود.

وحیدی گفت...

ممنون بسیار خوب. استفاده کردیم.در مورد سونوگرافی فرمودید اصطلاح مرسوم ترش تو بازرسی جوش تست التراسونیکه. و خوب اصول کارکردشون با هم یکیه.و البته بوریا باف گرچه بافندست نبرندش به کارگاه حریر :).در مورد تلاش من اول فکر کردم منظور تنش هست( به عبارت ساده همان نیرو بر سطح یا فشار شما).البته گاه اصطلاحات تو رشته های فنی اصطلاحات واحدی نیستند و بسته به نسل های مختلف و مکاتب مختلف (ما هم یک چیزی داریم در حدود مکتب شیراز و تبریز و فرانکفورت ! ).تنش را که گفتم.همچنین است کرنش !(تغییرات طول به طول اولیه) , ممان یا لنگر !! که همان گشتاور شماست :)

منجوق گفت...

حالا كدوم حريره كدوم بوريا؟

وحیدی گفت...

من چند وقت بود احساس درد خفیف اما بدون منشادر اطراف کلیه داشتم و دم عیدی از سر بی تجربگی ابراز کردم و طبیب همیشگی طی حرکتی مذبوحانه تو ماشین نسخه ای پیچیدو ما رو مستقیم حواله کرد به سونوگرافی !!! و نه راه پس داشتم و نه را پیش !...در مطب گویا تنها ذکور جمع من بودم و بعد نگاه های متعجب عده ای قلیل از آن عده !:)) .یگذریم وقتی داشت دکتر دل و جیگر بنده رو واکاوی می کرد بنظرم خیلی جالب امد. یاد دروس ریموت سنسینگ و فیزیکشو ایمیج پراسسینگ افتادم(گر چه که ما بیشتر با امواج الکترومغناطیسی کار می کنیم) .که روزی گذر پوست به دباغ خانه افتاد... .و البته مشکل خاصی مشاهد نشد !:)) و سیاهی و خجالت ماند به ذغال !

---------------------
بنظرم این خودش یک نوع شکاف تکنولوژیک که جنسیتی خاص این فناوری مفید و جذاب رو به نفع خودشون مصادره کردن ! خیلی با حال بود وقتی یک نظر بصورت زنده و مستقیم احشای خودمو دیدم.و تبارک الله احسن الخالقین ... ;)

منجوق گفت...

توي هلند؟! من شنيده بودم توي هلند شركت هاي بيمه با پزشك ها ساخت و پاخت كرده اند و بيمار تا واقعا وضعش وخيم نباشد از خدمات پزشكي خبري نيست. پس شايعه بوده است.

منجوق گفت...

سياه نمايي كرده بودند.

وحیدی گفت...

نه ایران !! این دکتر فوق الذکر از بستگان نزدیک منه که از خردسالی تا حال زحمت بسیار برای من کشیده....ها ها اما هنوز نتونسته قانعم کنه بروم این سینوزیتمو! عمل کنم! اصلا اهل دارو نیست .هر بار سر نوشتن دارو مشکل داریم.آخرین بار که کشکولی ! از قوی ترین آنتی بیوتیک های موجود بازار رو خواستم با خود بیارم دعوامون شد حسابی و بعد که دیدم راهی نداره صحرای کربلا رو به چشمش آوردم!کمی اثر کرد ولی بازم اون تعداد که خواستم واسه 3 دوره 40 روزه بنویسه ننوشت ! ومشکل داریم !والله مصرف خودسرانه دارو نیست.سینوزیت مزمن شده و به درمان دارویی جواب نمیده.دو تا متخصص فرمودن عمل کن اگر می خوای ویکی تعبیر قشنگ عرفانی داشت ار مساله !!!!:) عینا با این مضمون که "پسرم! دنیا محل رنج عذاب است !این هم رنج تویه !فقط مراقبت کن !باهش بساز و نیازی به عمل نسیت!" :).و از انروز ما کردیم اینو پیراهن عثمان !خدایش عمل ترس داره دیگه !حتی عمل انحراف اندک تیغه بینی باشه که 85 درصد آدما دارن ولی در کمتر از چند درصد موجبات سینوزیت مزمن فراهم میکنه !!! ...چند بار فقط به خاطر من رفته علارغم تخصصش نشسته این کنفرانسای علمی که عملو با ودیو کنفرانس زنده پخش میکنن و جراح با حاضرین و بورد علمی تبادل نظر می کنه.خودش از پیشرفت های حاضر علمی با شعف یاد می کرد.درمان و جراحی بصورت آندسکوپیکه و به طبع با مداخله کم و غیر مخربه (یا کمتر مخرب).تو بازرسی غیر مخرب ! جوش به روش چشمی هم از آندوسکوپ برای بازرسی مجاری و لوله ها و جوش های داخلی و در مواردی که دسترسی بازرس سخته و یا زاویه دید مورد نیاز تامین نمیشه استفاده می کنن.اما به تعبیر دیگه هر گردی گردو نمی شه!(می تونید این دفعه در مورد گرد و گردو سوال کنید تا در قالب مثالی پزشکی پرده ای دیگر از حقایق بازرسی غیر مخرب جوش رو برای شما نمایان کنم :)) )

منجوق گفت...

گفتم آخه! در هلند به اين راحتي ها بيمه راضي نمي شه كسي بره سونوگرافي.
يكي بود مي گفت از بس پشت گوش مي اندازند از بيماري هاي قابل درمان هم در اين كشور فوق پيشرفته مثل كشورهاي آفريقايي مردم مي ميرند. من البته آمار ندارم و اين حرفم زياد حساب نيست. اما بد نيست اين حرف ها گفته بشه تا مردم فكر نكنند "خارج" يعني بهشت.

وحیدی گفت...

من اینجا تا حالا دکتر نرفتم! باید ایمیل بزنی و بعد بروکراسی رایج هلندی و مراجعه به دکتر عمومی (الان دیگه تو کشور ما براثر بالا رفتن سطح انتظارات مردم انقدر سلسله مراتب رایج پزشکی کمرنگ شده که ازهمون اول ملت به متخصص و حالا بعضا به متخصص مراجعه می کنند) .یکی از این حضرات جنرال پرکتیشنر واسه درمان گلو درد به رفیق ما فرموده بود یک قالب یخ رو تو دهن به تعداد مشخصی بچرخونه و بعد چند روز استراحت کنه ! که خوب بعد رفیق ما به یکی از ایرانی ها که هر کدوممون طبیبی حاذق ایم مراجعه کرده بود و طرف با چند تا قرص ساخته بودش.این طبیب بنده حتی تو حالت رسمی هم تو مطب خیلی وقتا دارو های گیاهی و خاصه این دارو ها و شربت های گیاهی استاندارد و که چند ساله تو بازاره رو تجویز می کنه که خوب گاهی مردم مخالفت می کنن که دارو بنویسه....

منجوق گفت...

شنيده هاي قبلي من در مورد سيستم درماني هلند دقيقا همين بود كه شما گفتيد.

وضع ايران-حداقل در كلان شهرها- از اين جهات خيلي خوب است.
بيمارستان هاي دولتي تبريز از بيمارستان هاي خصوصي آن هم بهتر است. ما از پوشش بيمه راضي بوديم.

ناشناس گفت...

سلام خانم دكتر مومكن اؤلسا ايميليزي يازين

منجوق گفت...

آدرس اي-ميل من در پروفايلم بود:
yasaman@theory.ipm.ac.ir

saeed گفت...

فکر کنم برای کار های خیلی حساس فقط از جوشکار های ماهر استفاده کنن.
مثلا برای کار های کشتی سازی از جوشکاری تعدادی جوشکار پراش پرتو x میگیرند و بعد اون جوشی که به دل نشست رو انتخاب می کنن. ولی بعد از اینکه کار رو شروع کردن دیگه خبری از کنترل به این صورت خیلی دقیق نیست. شاید هر سال یا هر دو سال 1 بار.