۱۳۸۹ دی ۸, چهارشنبه

جملات قصار مكمل هم

"If you're not a liberal at twenty you have no heart, if you're not a conservative at forty you have no brain." - Winston Churchill.
سعدي: " دشمن دانا بلندت مي كند//بر زمين مي زندنت نادان دوست"
سعدي در جاي ديگر: "دشمن دانا كه غم جان بود//بهتر از آن دست كه نادان بود."
نتيجه گيري منجوق: بترسيد از اين پيرمرد هايي كه «خيلي باحالند»!
پي نوشت: نقل قول از چرچيل به معناي علاقه ي من به ان شخص نيست. همان طوري كه قبلا اشاره كرده بودم هيچ علاقه اي به اين شخص ندارم. اما معتقدم براي باز شدن افق هاي ديدمان بايد حرف همه را بشنويم و بعد با نيروي تعقل درست و نادرست را تشخيص دهيم.در هر صورت اين سايت ادعا مي كند كه اصلا اين جمله ي قصار از چرچيل نيست.

۱۷ نظر:

ناشناس گفت...

واقعا؟!!! از چندین نفر تاحالا شنیدم

ناشناس گفت...

گاهی محیط کار چنان میشود که آدم مستاصل میشوداز این که برای زنده ماندن در محیط علمی و مخصوصا در این سیستم حاضر با این مشخصاتی که میدونیدو تا حدودی میدونیم،آدمی باید سیاست بداند، هیجان جوانی دور بریزد ، هر حرفی را هر جایی نزند، هر خوش آمد گویی را حمل بر قدر شناسی و احترام نداند. از بین این همه دوست دانا یه دشمن دانای رک، صریح و صادق غنیمتی است، به هر حال زنده ماندن سخت است.

منجوق گفت...

من آدم بدبين و پارانويدي نيستم. در همين محيط هم آدم هاي صادق و نجيب زيادند كه مي توانند دوستان خوبي باشند. در واقع دوستان خوبي در همين محيط دانشگاهي دارم.

خوشبختانه كمابيش مشخصات آدم هاي قابل اعتماد وغير قابل اعتماد دستم آمده.
نصايحي و سخنان حكمت آميزي كه ازبزرگاني چون سعدي به يادگار مانده واقعا در همين دوره و زمانه هم به دردمي خورند.

وقتي يكي سعي مي كند با بدگويي بين شما ويكي ديگر اختلاف بياندازد به او اعتماد نكنيد.

با حرف هاي كساني كه يك تنه به قاضي مي روند فوري به هيجان نياييد. سخن طرف مقابل را هم بشنويد.

كساني كه زياد لاف مي زنند عموما تو خالي هستند و....

منجوق گفت...

و مهمتر از همه آن كه آنان كه شما را دعوت به رفتارهاي خطرناك سياسي مي كنند فردا روزي پشت شما را خالي خواهند كرد. حتي اگر بخواهند قدرت آن را ندارند كه از شما حمايت كنند.

منجوق گفت...

كسي كه راحت و الكي به جوان تر ها مي گويد"جاي دخترمي" يا "جاي پسرمي" اصلا نمي فهمد رابطه ي پدر و فرزندي چيست.


هر كسي در دل خود جاي نرمي دارد براي كسي كه او را دخترم يا پسرم خطاب مي كند به خصوص اگر از پدر ومادر خود دور باشد. خيلي مواظب باشيد از اين جايگاه نرم در دل خود ضربه نخوريد.

منجوق گفت...

در ارتباط با كساني كه "ملو درام" راه مي اندازند كه "آه! من نمي دانم تا يك سال زنده ام يا نه! پس تمام منويات من بايد اجرا شود" هم احتياط پيشه كنيد.
يكي را مي شناسم كه حداقل 16 سال با همين شگرد هر چه خواسته كرده! ماشا الله از من و شما قبراق تر و سالم تر است. در اين 16 سال خيلي از جوان تر ها در اثر بيماري يا تصادف و حتي متاسفانه خودكشي جان خود را از دست داده اند اما آن آقا ككش هم نگزيده كه شايد يكي از عوامل آن خودكشي محيطي بوده كه خود او نيز در شكل گيري آن سهم داشته.

منجوق گفت...

از كساني كه محيط دانشگاهي را سياست زده مي كنند حذر كنيد. اگر معيار هاي قضاوت هايشان خط كشي هاي سياسي وگروهي باشد قضاوت اعتباري ندارد. فرق نمي كند كه اين شخص طرفدار جريان سياسي اي باشد اكنون برسر قدرت است يا طرفدار جريان اقليت و يا جريان اپوزيسيون. نفس اين سياست زدگي در محيط دانشگاهي مسموم كننده است. اصلا معلوم نيست اين تيپ افراد سياستزده از اپوزيسيون اگر به قدرت برسند بهتر از آنان عمل كنند كه الان بر قدرتند.

ناشناس گفت...

امام علي (ع):

خُذ الحِکمة ممّن أتاک بِها و‌انظر إلی ما قال و‌لا تنظر إلی مَن قال.1

سخن حکیمانه را از هر جا (و هرکس) به سوی تو روی آورد، آن را (گوش کن) و یاد بگیر، در آن گفتار دقّت کن و به گوینده (که چه کسی است) کاری نداشته باش.

غرر الحکم، ج1، ص394

ناشناس گفت...

البته شما اگر با یک دشمن دانا سروکار پیدا کنید می فهمید که خیلی هم از دوست نادان بهتر نیست. حداقل دوست نادان غرضی از ضرری که به ما می زند ندارد فلذا مستحق سرزنش نیست. (نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعتش این است) می توانیم هر تمثیلی را برای منظور و هدف خود به کار ببریم تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم لیکن این امر ابزاری است که هر کس امکان استفاده از آن را دارد و سبب اثبات چیزی نمی شود. مطمپنا در آثار سعدی اشعار و ابیاتی وجود دارد که در آن مشورت و نظرخواهی با پیران و افراد باتجربه توصیه شده است. به نظر من شما بهتر بود مسپله را کمی جزپی تر بیان می کردید نه اینکه زیرآب هر چی پیرمرد باحال است بزنید! شاید این بدبینی شما به خاطر رفتارهایی بوده که قبلا از جانب افراد مسن تر داشته اید. به هر حال تعمیم تجربه حد و حدودی دارد. برای همه نمیتوان یک نسخه پیچید.مسلما نیازمند استفاده از تجربیات بزرگترها هستیم حتی اگر طرز فکر جوان و پیر با هم جور درنیاید.
صحبت پیر و جوان راست نیاید باهم
تیر یک لحظه در آغوش کمان می ماند

ناشناس گفت...

در جواب دوست عزیزی که به فرازی از مولا اشاره کرده باید بگویم که مسپله اصلی این است که هر کسی مطابق با ظرفیت خود حکیمانه بودن و یا نبودن یک گفتار را درک می کند. این که ما به درستی یا نادرستی پند و نصیحت دیگران پی ببریم خود بسته به تفکر و تعقل ماست. فلذا فکر می کنم که تبعیت از دیگران مهم نیست لیکن اینکه چه چیزی باعث شده ما از دیگران تبعیت کنیم مهم است. آیا برای بهره بردن از تجربه دیگران (درست یا نادرست) به اندازه کافی فکر کرده و وجدان خود را آسوده ساخته ایم. حتی اگر یک مطلب درست را بدون تفکر درونی از دیگران بپذیریم ارزش کار خود را پایین آورده ایم.

شیما گفت...

چقدر به یه همچین بحثی احتیاج داشتم.ممنون.متاسفانه من در ارتباط با آدم ها غالبا حالت انفعالی دارم.

Yāvar گفت...

این جمله که به چرچیل نسبت می‌دهند اصلش از فرانسوا گیزو است (François Guizot) که از هواداران فیلیپ (شاه آخر فرانسه) بود و پیش از انقلاب ۱۸۴۸ نخست‌وزیر فرانسه شد و گفته بود «اگر در ۲۰سالگی جمهوری‌خواه نباشی دل نداری و اگر در ۳۰سالگی جمهوریخواه باشی مغز نداری». این جمله را پس از او چندین نفر به صور مختلف تکرار کردند و جالب اینجاست که چرچیل احتمالاً میان آن‌ها نیست و چنین جمله‌ای در نوشته‌هایش نیست و بسیار بعید است که گفته باشد (چون چرچیل در جوانی محافظه‌کار بود و در میان‌سالی مدتی به حزب لیبرال پیوست و بعد دوباره محافظه‌کار شد).

منجوق گفت...

در سایت های متعدد نوشته بود که این حرف از چرچیل است.

منجوق گفت...

ّبه یاور
خوب! چرچیل قلب نداشت!
این هم یک منبع برای حرفش:
http://www.quotesdaddy.com/quote/280852/Winston+Churchill/if-youre-not-a-liberal-at-twenty-you-have-no-heart

نقل قول از ترومن (رئیس جمهور به هنگام انداختن بمب اتمی بر سر هیروشیما) هم پایین صفحه است

منجوق گفت...

به ياور
مرسي
توضيحي اضافه كردم.

Alireza گفت...

يه جمله اي شبيه اين كه نقل از چرچيل شده از جرج برنارد شاو هم نقل شده.
به هر حال به قول علما: انظر الي ما قال لم ينظر الي من قال!!!

مریم گفت...

اصلا من هیچ وقت مفهوم جمله قصار را نفهمیدم. هرگز هم تاثیری در من نداره... بیشتر می گردیم ببینیم چی به حال و روز ما خوش می یاد یکی جدا می کنیم.