۱۳۸۹ دی ۲, پنجشنبه

از استادان دانشگاه ولي عصر رفسنجان بياموزيم

ايده ي سفر به كرمان و سخنراني در دانشگاه ولي عصر رفسنجان از كامنت هاي اين يادداشت و بحث ايرج حسابي شروع شد. خلاصه زهرا جان يك تعارفي كرد و من هم فوري از فرصت استفاده كردم! زهرا جان از طرف دانشگاهشان ترتيب همه ي هماهنگي ها را داد. هيات علمي گروه فيزيك دانشگاه رفسنجان اغلب جوان هستند و رابطه ي خيلي صميمي با دانشجو ها دارند.
هم مسئوليت به عهده ي دانشجويان مي گذارند و هم متناسب با آن مسئوليت اختيارات به آنها مي دهند.
قبلا در يادداشتم با عنوان "دكتر مجتهدي و مقلدانش و خاطرات پدرم" گفتم وقتي بنا به تقليد با شد نسل به نسل رفتارها رو به زوال مي روند. تقليد جنبه هاي مثبت شخصيت بزرگان سخت است اما پيروي از عادات ناپسندشان آسان. درنتيجه وقتي يك آدم كوچك از بزرگي تقليد مي كند سطحي نازل تر حاصل مي شود.
بد نيست هر از گاهي به دانشگاه هايي مانند دانشگاه نسبتا تازه تاسيس رفسنجان سفر كنيم و از آنها بياموزيم. يا بهتر است بگويم با مشاهده ي آنان عيب هاي خود را ببينيم. در اين گونه دانشگاه ها رفتار استادان از روي تقليد نيست. خودشان با همت و ابتكار خود متناسب با نيازها و امكانات و شرايط فرهنگ رفتاري خود را به وجود آورده اند. درنتيجه خيلي از ناهنجاري هاي رفتاري كه در دانشگاه هاي قديمي ايران هست در اين گونه دانشگاه هاي جديد التاسيس نيست.
خاطرات سفر را به زودي منتشر مي كنم
.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

"در حالي كه در......ابتدا به دانشجوي فعال مي گويند" برو جلو! داريمت!" بعد هم يك صبح زيباي پاييزي و يا زمستاني و يا بهاري از يك دنده ي ديگه بلند مي شوند و هر قول حمايتي كه داده اند فراموش مي كنند و دانشجو را در مخمصه مي گذارند. متاسفانه برخي از همدوره اي هاي من به خاطر اين دمدمي مزاجي و بي مسئوليتي كساني كه عمري لاف زده اند كه پژوهش فيزيك در ايران مديون همت آنان است، پژمرده شده! در .... اين نواخته شدن ها علاوه بر دانشجويان شامل حال پست-داك ها و استادان جوان هم مي شود كه شرح بازگويي همه ي آنها قصه ي غصه هاست. اين را فقط عرض كردم كه دانشجويان دانشگاه ولي عصر قدر اساتيد خود را بيشتر بدانند و دانشجويان دانشكده هاي ديگر يك مقدار با احتياط با مسئله ي فعاليت دانشجويي برخورد كنند. اگر آدم واقعيت را بداند بعدا كمتر سرخورده مي شود.

اميدوار بودم كه همنسلان من مسئولانه تر و متعادل تر از نسل هاي قبل عمل كنند. ولي متا سفانه چنين نشده. برخي از استادان همنسل من روي استادان نسل پيش را در رفتار نامتعادل سپيد كرده اند."هارت و پورت" آنها را دارند اما "جربزه ي" آنها راندارند. "تبختر" آنها را دارند اما "اصالت" و "اعيان منشي" آنها را هم ندارند! در لاف زدن كم از اساتيد نسل قبل ندارند اما اندكي در پي بالا بردن وسعت ديد خود نيستند. فاصله زماني بين قول دادنشان و زير قول زدنشان بسيار كوتاه تر از نسل قبل است!"

محسن گفت...

سلام خانم دكتر
دانشگاه صنعتي اصفهان تاحالا سمينار داشته ايد و يا خواهيد داشت؟
يه سوال ديگه هم دارم و اينكه همسرتان آقاي دكتر جباري در چه زمينه هاي رياضي سمينار مي دهند.
و در آخر اينكه اميدوارم يك روز بتوانم در يكي از لكچرهاي شما و همسرتان حضور پيدا كنم.

منجوق گفت...

سلام
من تا به حال در اصفهان سمينار نداده ام. همان طوري كه مي دانيد شاهين فيزيكپيشه است نه رياضي پيشه.
به نظرم بهتر است شاهين خودش جواب دقيق دهد.

ناشناس گفت...

من هم در حال تحصیل در دانشگاهی هستم که اغلب اساتید وهیئت علمی ان جوان هستند.
اما تجربه ی چن سال تحصیلم ان است که در سیستمی که اساتید جوان و کهنه کار تواما مشغول باشند نتیجه ی بهتری خواد داد.
حداقل انطور که من میدانم اغلب دانشجویان مشغول به تحصیل در این مراکز تمایلی به ادامه تحصیل در مقطع بلاتر را این دانشگاه ها ندارند


البته منجوق به درستی اشاره کرد. شاید اولین مسئله ای که در این دانشگاها به چشم میخورد همین رابطه ی دوستانه ی استاد و دانشجویی است.

زهرا.ر گفت...

سلام
امروز با اساتید گروه مون رفتیم اردو خیلی خوش گذشت
واقعا جای شما و آقای دکتر خالی بود.
آدم به اندازه چند ماه انرژی می گیره .
اگر دو روز با شما بودن رو هم حساب کنم
تا یکسال انرژی دارم.