۱۳۸۸ آبان ۲۷, چهارشنبه

گروه كوه دانشجويي (1)

وقتي شاهين دانشجوي دوره كارشناسي بود به همراه عده اي از دوستانش گروه هاي فوق برنامه دانشجويي متعددي راه انداخته بودند. از جمله اين گروه ها، گروه كوه بود كه خيلي هم فعال بود. در برنامه هايي كه شاهين سرگروه بود، اجازه نمي داد كسي زباله تجزيه ناپذير (مانند پلاستيك) بر زمين بريزد. اگر كسي چنين مي كرد او را جريمه مي كرد. جريمه شخص خاطي تعويض كوله اش با كوله شاهين بود. او مي بايست براي صد متر كوله شاهين را به جاي كوله خود حمل كند. كوله شاهين علاوه بر وسايل شخصي حاوي چادر و گاز پيك نيكي و... هم بود و در نتيجه وزن آن بيشتر از وزن كوله هاي ديگران بود! اشك شخصي كه كوله را حمل مي كرد پس از چند قدم سرازير مي شد.
با توجه به آن كه اين ماجرا ها را شاهين قبل از ازدواجمان براي من تعريف مي كرد، خودتان حرف هايش را "باز به هنجار" كنيد!

۲ نظر:

Unknown گفت...

ما هم توی دوره کارشناسی یه گروه کوه پیمایی داشتیم، به پاتوقی هم توی کوه داشتیم که اکثرا اونجا بودیم، موقع برگشتن سعی می کردیم تا علاوه بر زباله های خودمون تا اونجایی که ممکن بود زباله های بقیه رو هم جمع کنیم، اوایل که مشغول جمع کردن زباله ها از لابه لای تخته سنگ ها و حاشیه رودخونه می شدیم یه مقداری سر به سرمون می گذاشتن ولی بعد از یکی دوسال اکیپ های دیگه ای که نمیشناختیمشون مشغول تمیز کردن منطقه ی ما شدن،الان بعد از چند سال اون منطقه یکی از نقاط پاکیزه کوهستانی همدانه و در نتیجه خیلی هم شلوغ شده،ولی نمی دونم چرا فقط فرهنگ سازی توی همون نقطه باقی موند وبه بقیه کوهستان گسترش پیدا نکرد؟حتی جمعیت هلال احمر یک شاخه به نام نجات کوهستان تاسیس کرد که وظیفه اش ساماندهی گروههای خودجوش بود اما ادامه پیدا نکرد!

منجوق گفت...

اين كاري كه شما كرديد خيلي ارزشمند است.
علت همه گير نشدن آن شايد كمبود جنبه تبليغاتي در حركت شما بوده است.
در ايران عموم كساني كه كارهاي ارزشمند انجام مي دهند (در هر زمينه اي) ترجيح مي دهند ناشناخته باقي بمانند و بي سر و صدا كارشان را انجام دهند. از جهت بي ريا بودن اين رويه پسنديده است اما اگر به دنبال آن باشيم كه يك حركت اجتماعي را همه گير كنيم بايد به جنبه تبليغات آن هم بپردازيم.

در فرهنگ هاي غربي از اين كه براي حركت مثبت خود تبليغ كنند ابايي ندارند. در نتيجه، نتيجه تلاش هاي آن ها نمود بيشتري دارد و سريع تر و راحت تر ترويج مي شود.