۱۳۸۹ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

تدريس و تحقيق

كسي كه تدريس را در مقابل تحقيق امري خوار و كوچك مي پندارد، سطحي نگر و سطحي انديش است. فرد سطحي نگر و سطحي انديش هرگز نمي تواند پژوهشگر موفقي باشد. شايد بتواند تعداد زيادي مقاله توليد كند اما هر گز نمي تواند در پروژه هاي پژوهشي با كيفيت جهاني نقش در خور توجهي داشته باشد.

پي نوشت: فيلم كلاس هاي درس فاينمن در اينجا موجود است. گويا فاينمن براي آماده كردن تك تك سخنراني هايش ساعت ها وقت مي گذاشته.

۲۸ نظر:

منجوق گفت...

مگر آن كه خود را "آويزان" يكي عميق تر از خود كند....

ناشناس گفت...

http://sadjadi.blogfa.com/post-50.aspx

وردا فقیرحق گفت...

سلام
من خودم به شخصه اصلا علاقه‌ای به تدریس ندارم و دوست دارم در آینده یک محقق و پژوهشگر بشوم نه یک مدرس.
اما این به خاطر آن نیست که تدریس را کاری بی ارزش و کوچک میدانم. بلکه به خاطر آن است که من واقعا در خودم توانایی تدریس را نمی‌بینم! به نظر خودم من از آن آدمهایی هستم که حتی اگر یک مطلبی را خوب یاد بگیرم و بفهمم نمی‌توانم آن را طوری به دیگران انتقال بدهم که بقیه هم بفهمند!
و همیشه هم به خودم می‌گویم که کاش همه کسانی که راه استادی را در پیش می‌گیرند این ویژگی خودشان را که آیا توانایی تدریس و انتقال مطلب را دارند یا نه در خودشان بسنجند. به نظر من تدریس یکی از مشاغل بسیار مشکل و در عین حال دارای ارزش بالای معنوی است که فقط افراد ویژه‌ای می‌توانند از عهده‌اش بر بیایند.

منجوق گفت...

وردا جان!
براي من عجيبه كه شما چنين چيزي را مي گوييد. اتفاقا از كامنت هاي شما من چنين برداشت كرده ام كه استعداد و قابليت آن را داريد كه مدرس خيلي موفقي شويد.

منجوق گفت...

فيلم كلاس هاي درس فاينمن در

http://research.microsoft.com/apps/tools/tuva/

موجود است. گويا فاينمن براي آماده كردن تك تك سخنراني هايش ساعت ها وقت مي گذاشته.

منجوق گفت...

پژوهشگر نابغه اي چون فاينمن ساعت ها براي كار تدريس وقت صرف مي كرد آن گاه چند سالي است كه در اين مملكت توسط عده اي اين تصور غلط دارد تبليغ مي شود كه انگار تدريس كار كم ارزشي است! از كار تدريس خود زدند و در تحقيق هم به جايي نرسيدند.

كلاغه خواست خراميدن كبك را بياموزد راه رفتن خودش هم يادش رفت!

ناشناس گفت...

سلام
من یه سال پشت کنکور موندم که یه جای خوب قبول بشم با توجه به رتبه ای که اواردم می شد یه جای خوب نه ولی نسبتا خوب قبول شم (شبیه ترین رشته به فیزیک یعنی مکانیک رو می خواستم) ولی نمی دونم چه اتفاقی افتاد که دانشگاه تفرش!! مکانیک قبول شدم!!بعد اومدم تو اینترنت ببینم این تفرش!! کجاس ؟دیدم دانشگاهشون اصلا سایت نداره! بعدا فهمیدم وسط بیا بون تو یه روستا یه دانشگاه ساختن به اسمه تفرش !! بعدا دیدم شما هم تو وبلاگتون از تفرش !! گفتین . واقعا یه دانشگاه به سه تا ساختمون وسط یه دشت رو چه جوری با دانشگاههای خارجی مقایسه می کنید؟.اونجا اصلا استاد ندارن که ؟ کی با مدرک دکترا میره تو تفرش!! زندگی کنه؟ من که ترجیح می دم با مدرک دیپلم برم 2 سال خدمت مقدس سربازی ولی تو این دانشگاه درس نخونم.

منجوق گفت...

"کی با مدرک دکترا میره تو تفرش!! زندگی کنه؟ "

دكتر آرش كه يكي از اساتيد پيش كسوت در رشته ي فيزيك ذرات است هفته اي چند روز در تفرش مي مانه و درس مي ده. بقيه روزها در دانشگاه اكيركبير درس مي ده.
چون در تفرش كسي نيست اذيتش كنه اونجا با جان و دل بيشتري كار مي كنه!


استادان جوان ترهم در تفرش هستند. دانشگاه براي اساتيد سرويس داره براي همين مي توانند چند روز در تفرش باشند و هفته اي چند روز در دانشگاه هاي تهران.

يه عده از اساتيد هم روحيه شان طوري است كه دوست دارند در يك جاي خوش آب وهوا به دور از سر وصداي تهران زند گي كنند.

" من که ترجیح می دم با مدرک دیپلم برم 2 سال خدمت مقدس سربازی ولی تو این دانشگاه درس نخونم."

من جاي شما بودم اين كار را نمي كردم.

عباس گفت...

سلام
واقعا فاینمن آدم بزرگی بود.شما باید متن سخنرانیش هنگام دریافت جایزه نوبل رو خونده باشین. واگه نخوندید میتونید اینجا
http://adamayegonde.persianblog.ir/post/161/
بخونید.می بینید که پدرش چقدر نقش داشته تو بینش علمی فاینمن. فکر کنم شیوه درس دادنشو از پدرش الهام گرفته.

ناشناس گفت...

سلام
ممنون از پاسختون
شما می فرمایید که ادم بره تفرش اخه یه مهندس مکانیک از دانشگاه تفرش به چه درد می خوره؟ ارشد قبول شدن اونم از تفرش؟! اونجا اصلا دوره کارشناسی جو درسی نداره امسال با تغییری که تو ظرفیت دادن رتبه من نصف رتبه کسیه که پارسال همین رشته رو قبول شده؟؟؟شما بودین چه حالی می شدین . اینجا چرا این طوریه ؟ انگار همه عالم دست به دست هم دادن تا من نتونم برم دانشگاه! در مورد اساتید هم شنیدم که چون این دانشگاه زیر نظر امیر کبیر بوده اکثر اساتید از تهران می رن و میان ولی فکر کنم یکی دو استاد بیشتر نباشن

ناشناس گفت...

راستی شما از محیط دانشگاهشم تعریف کرده بودین من که نرفتم ولی چند تا عکس ازش دیدم فقط سه تا ساختمون داشت با چندین هکتار زمین خالی؟ این طوریه؟

منجوق گفت...

من فقط يك نصف روز در آن دانشگاه بودم و خيلي نمي توانم قضاوت كنم. از لحاظ محوطه و ساختمان و تجهيزات كامپيوتر به نظرم دانشگاه غني اي آمد. اما آدم در عرض نصف روز خيلي از كمبودها را نمي بيند.

ولي توصيه ام آن است كه شما احساسي برخورد نكنيد. بيشتر به اين موضوع بيانديشيد و آن گاه تصميم بگيريد.

در نهايت آن كه هر تصميمي كه گرفتيد سرتان را بالا بگيريد. اگر اين كار را نكنيد هم روحيه ي خودتان خراب مي شود و نمي توانيد خوب درس بخوانيد و هم آتو دست كساني مي افتد كه از خرد كردن افراد لذت مي برند.

منجوق گفت...

اگر شما الان از اين فرصت استفاده نكنيد من به شما قول مي دهم چند نفر در فاميل و دوستانتان كه از لحاظ رتبه از شما خيلي هم عقب تر بودند يك مدرك مهندسي مي گيرند و با آن مدرك چنان روي اعصاب شما راه مي روند كه ....

لابد مي گوييد برايم مهم نيست. ولي دو سال ديگر مهم مي شود. من جاي شما بودم ثبت نام مي كردم و با تمام قوا مي كوشيدم كه در مرحله كارشناسي ارشد رتبه تك رقمي بياورم.

شیما گفت...

یاد دکتر مصفا افتادم که یه بار سرکلاس گفتن من هیچ علاقه ای به تدریس ندارم،ولی همیشه آنچنان متعهد، دقیق وشیرین درس میدن که من آرزو می کنم کاش همه ی استادا علاقه ای به تدریس نداشتن.

شیما گفت...

یاد دکتر مصفا افتادم که یه بار سرکلاس گفتن من هیچ علاقه ای به تدریس ندارم،ولی همیشه آنچنان متعهد، دقیق وشیرین درس میدن که من آرزو می کنم کاش همه ی استادا علاقه ای به تدریس نداشتن.

ابدیت گفت...

درسگفتارهای سیدنی کلمن هم به نظرم در نظریه میدان ها بسیار کلاسیک و معروف هستند.
http://www.physics.harvard.edu/about/Phys253.html

ساعره گفت...

به ناشناس
1- شما که یک سال پشت کنکور موندید یه جای خوب قبول شید پس چرا تفرش که اصلا نمی دونید کجاست و فکر می کنید جای خوبی نیست و سایتشو نمی تونید پیدا کنید را تو انتخاباتون زدید!
2- خیلی عجیبه که سایت یه دانشگاهو تو گوگل نتونستید پیدا کنید!
www.taut.ac.ir
3-شما که فقط تونستید چند تا عکسشو ببینید چطور متوجه شدید که اصلا دوره کارشناسی تو اونجا جو درسی نداره!
4- " کی با مدرکه دکتری می ره تفرش!"
آخ گفتی! داشتن یه استاد دکتری تو تفرش آرزوی ما بود و الان آرزوی ورودیهای جدید!
آره دیگه! اون کسایی که میرن تفرش درس می خونن که عقل ندارن و از روی بیکاری میرن وقتشونو بگذرونن.اصلا برای دانشگاه تفرش مهم نیست که استاداش چه مدرکی دارن!!!
5-"ارشد قبول شدن اونم از تفرش؟!"
شماکه ظاهرا کارشناسی قبول شدید!

ساعره گفت...

تو سایته دانشگاه دارن یه سری تغییراتیو می دن که الان مشکل داره

منجوق گفت...

منطقه ی تفرش از قدیم الایام از مناطق فرهنگ پرور ایرانه. خیلی از مشاهیر علم و هنر ایران از تفرش آمده اند مانند پروفسور حسابی.

قبلا این حرف را در مورد شبستر (در نزدیکی تبریز) زده بودم. در مورد تفرش هم درسته. در مناطقی که سابقه ی سنتی علم و فرهنگ پروری دارند دانشکاه ها خوب رشد می کنند

وردا فقیرحق گفت...

دوباره سلام
خیلی از لطف شما سپاسگزارم خانم دکتر؛ راستش وقتی جواب شما رو دیدم خیلی ذوق کردم! :)
ولی خوب من چند تا تجربه تدریس در سطح فیزیک دبیرستان داشتم که زیاد موفق نبودند، برای همین هم می‌گویم که من توانایی تدریس ندارم.
به هر حال شما خیلی نظر لطف دارید به من، حقیقتش الان که جواب شما را خواندم یک جورهایی انگیزه خیلی زیادی پیدا کردم که باز هم این کار را امتحان کنم.
واقعا از شما ممنونم.

منجوق گفت...

وردا جان اولين تجربه ي تدريس-به خصوص اگر در سن كم باشه- معمولا خيلي موفق نيست. اما با تحليل آن مي شه تجربه اي كرد كه موفقيت هاي بعدي را تضمين كنه.

به هر حال براي اين كه دوچرخه سواري را ياد گرفت بايد چند باري زمين خورد.

ناشناس گفت...

سلام
به خانم ساعره
سایت هر دانشگاهی رو خیلی راحت می شه پیدا کرد ولی ادم وقتی تو سایت دانشگاه ازاد شهر؟تفرش می ره حداقل با چند مطلب رو برو می شه ولی سایت دانشگاه تفرش یه صفحه خالی!!! واقعا متاسفم ! اگه مسئولین دانشگاه نمی تونن حداقل خود دانشجویان برن تو blogfa یه سایت برای این دانشگاه درست کنن. در مورد انتخاب این دانشگاه حق با شماست من اصلا هر چه قدر فکر می کنم نمی فهمم این داشنگاه چه طو ز وارد انتخابهای من شد! این شهر؟ مشهور به سرما اون وقت هنوز گاز نداره !!!!....

فرزانه گفت...

سلام

نظرتان بسيار ارزشمند است. من هم فكر مي كنم وقتي كسي تدريس مي كند، هم مي تواند از سوالهايي كه دانشجويان مي پرسند يا نظراتي كه در كلاس مي دهند ايده بگيرد، حتي در برخي مواقع از دانسته هايشان استفاده كند. ضمنا به خاطر دانشجويان هم كه شده علمش را به روز ميكند. مخصوصا اين روزها كه تمام دانشگاهها ارزيابي دانشجويان را يكي از ملاكهاي ترفيع استادان قرار مي دهند.

ساعره گفت...

به ناشناس
سایت دانشگاه اینجوری نیست! همونطوری که گفتم سایتو دارند تغییر میدن و سایت دانشگاه نسبتا خوبه و مشکلی نداره!
من 2 سال تو شهر تفرش خوابگاه داشتم و هیچ مشکلی از نظر سیستم گرمایشی نداشتیم.امکانات خوابگاههای دانشگاه تفرش عالیه! شما هیچ مشکلی از نظر سرما پیدا نمی کنید.
اگه شما فکر می کنید شهر تفرش و دانشگاه اینهمه مشکل داره فکر می کنم بهتره همون خدمت مقدس سربازیو برید و برای سالهای بعد که خواستید کنکور بدید خیلی مواظب باشید که دانشگاههایی که دوست ندارید وارد انخاباتون نشه!
موفق باشید.

ناشناس گفت...

سلام
به ساعره
به به بالاخره ما یه نفرو پیدا کردیم تو تفرش درس بخونه!!!
ببخشید اگه از دانشگاهتون بد گفتم قصد بدی نداشتم اصلا من لیاقت اونجا رو هم ندارم .
من به شدت بهت زده و ناراحتم . می تون بپرسم شما اونجا چی می خونید؟ راسته که میگین اکثر اساتید از تهران میان؟ (من مکانیک قبول شدم) و از همه مهمتر ایا از بچه های فنی مهندسی کسی ارشد دانشگاههای خوب قبول می شه؟ امار قبولی پارسال رو حدودا می دونید؟(این که می پرسم ارشد چه جوری قبول می شن به خاط اینه که یه دلگرمی خیلی بزرگ برای من که تازه واردم)
ممنون می شم اگه خانم ساعره پاسخ بدن

منجوق گفت...

به ناشناس
ساعره دانشجوي دوره كارشناسي ارشد تفرش در رشته ي فيزيك بود. چند هفته ديگه ان شا الله مي ره ورشو براي دوره ي دكتري. اونجا هم قراره با يكي از مهمترين فيزيكپيشه هاي اروپا در اين رشته يعني پروفسور POKORSKIكار كنه. ليست مقالات استاد راهنماي آينده ي ساعره را مي توانيد در لينك زير ببينيد:
http://www.slac.stanford.edu/spires/find/hep/www?rawcmd=FIND+A+POKORSKI%2C+S&FORMAT=www&SEQUENCE=

ساعره گفت...

به ناشناس
سلام
دانشگاه تفرش واحد امیر کبیر بوده که الان چند ساله از امیرکبیر جدا شده. دانشگاه 7 تا رشته داره: ریاضی-فیزیک- برق-عمران-صنایع-مکانیک-موسیقی. که از بین این رشته ها تو ریاضی و عمران و صنایع واقعا قویه. توی رشته ما که فیزیکه ما اولین ورودی ارشد فیزیک بودیم و اون زمان استادای خوبی داشیم و مدیر گروهمون دکتر آرش بودند و استادای خیلی خوبیو آورده بودن و بعد رئیس دانشگاه که دکتر نور آذر هستند(دکتری مکانیک دارن)به دلیل اینکه رابطه خوبی با دکتر آرش نداشتند ایشونو از مدیر گروهی بر کنار کردن و یک سری از اساتید فیزیک که اومده بودن یک گروه خوبو تشکیل بدن نا امید شدن و از تفرش رفتن و اساتید جدیدی اومدن. همونطوری که گفتم دکتر نور آذر( رئیس دانشگاه) دکتری مکانیک دارند و رئیس دانشکده مکانیک دانشکاه امیر کبیر هم هستند. استاد با سوادیه و دکتراشو از یکی از دانشگاههای کانادا گرفته و بعضی از درسهای رشته مکانیک را ایشون درس میدن ولی متاسفانه خیلی کلاساشو می پیچونه(وقت نداره و بعضی وقتها کلاساش تشکیل نمیشه و اون جلسه هایی هم که می ره سر کلاس بیشتر وقت کلاسو از خودش تعریف میکنه و کارایی که قراره انجام بده و داده). از اساتید دیگه گروه مکانیک خبر ندارم.آمار قبولی ارشد تو رشته فیزیک و برق و صنایع خیلی خوب بود ولی راستش از بچه های مکانیک خبر ندارم.
"راسته که میگین اکثر اساتید از تهران میان؟ "
بله. اکثر اساتید شایدم همشون از تهران میان.
فکر می کنم بهتره راجع به مکانیکش تحقیق کنید.

Qasem گفت...

تجربه‌های اندکی که من برای سخن گفتن یا ارایه دادن مطلبی که حتی خیلی خوب به آن مسلط هستم به من ثابت کرده‌اند که سخن‌گو در حین آماده کردن مطالب برای شنوده‌ها مجبور می‌شود از زوایایی به مساله نگاه کند که خودش قبلن از آن زوایا نگاه نکرده است. هر بار تدریس ٫ برای هر مدرس خوبی٫ هم چیزی تازه به انسان می‌آموزد.