۱۳۸۹ شهریور ۲۸, یکشنبه

زمان كلاس هاي من

زمان كلاس هاي من از شنبه و چهار شنبه به يكشنبه و سه شنبه تغيير كرد. اولين كلاس من روز يكشنبه هفته ي آينده ساعت 8:45 دقيقه ي صبح برگزار خواهد شد. علاقه مندان مي توانند با دفتر پژوهشكده تماس بگيرند و ثبت نام نمايند. در صورت هماهنگي و موافقت دانشگاهتان اين درس جزو واحد هاي درسي شما مي تواند به حساب آيد. از جمله پيش نيازهاي اين كلاس ها تسلط بر نسبيت خاص است.كلاس ها را با مروري بر فيزيك ذرات آغاز خواهم كرد. چند جلسه ي اول نياز به نظريه ميدان ندارد.
هدف بر آن است كه در اين چند جلسه ي اول شهود فيزيكي و معلومات عمومي شما در مورد ذرات بنيادي بالا تر رود. پس از حدود چهار-پنج جلسه شروع به معرفي فرماليزم مدل استاندارد خواهم كرد. اين قسمت از درس نياز مبرم به تسلط بر مقدمات نظريه ي ميدان دارد. (كلاس هاي نظريه ميدان شاهين نيز از هفته ي آينده آغاز مي شود.)
اميد دارم بعد از پايان ترم دانشجويان هم به فرماليزم به اندازه ي كافي تسلط پيدا كنند به گونه اي كه بتوانند محاسبات متعارف فيزيك ذرات را انجام دهند و هم شهود فيزيكي بالايي به دست آورند. مثلا تشخيص دهند كه در هر بازه از انرژي كدام فرماليزم كار آيي دارد (form factor versus structure function)... يا بتوانند بدون آن كه محاسبه انجام دهند تشخيص دهند در حد درختي دوقطبي مغناطيسي ذرات بنيادي مختلف چه قدر است و اولين تصحيح حلقه از چه مرتبه اي بايد باشد و...
شركت هم براي دانشجويان دكتري و هم كارشناسي ارشد آزاد است. در واقع از حضور هركسي كه به طور جدي كلاس ها را دنبال مي كند استقبال مي كنم. اما سطح كلاس را با دانشجوي ترم يك دكتري در رشته انرژي هاي بالا تنظيم خواهم كرد. اين به آن معناست كه وقت كلاس صرف مباحث و سئوالاتي كه پايين تر و يا بالاتر از اين سطح باشد نخواهد شد.

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

خانم دکتر، آیا تا حالا برای دانجوهای لیسانس هم کلاس یا سمیناری گذاشتید؟ نه صرفا فیزیکی اما خب چبزی که در همان حد باشد، اگر نه، قصد آن را ندارید؟ چرا و چه طوری؟ چه کسانی در آی پی ام هستند که این کار را برای دانشجویان لیسانس هم در نظر بگیرند؟ ممنون

منجوق گفت...

آی-پی-ام در رشته ی فیزیک برنامه ای برای دانشجویان کارشناسی ندارد. در سایر رشته ها من اطلاعی ندارم.

ناشناس گفت...

سلام.ممنون از تغيير ساعت كلاستون.زهرا.

باران گفت...

سلام منجوق عزیز!
من یکشنبه مشغول تعویض آپارتمان بودم برای بار ان-ام در بلاد غربت. شروع کلاسها رو تبریک می‌گم.
می تونم بپرسم کتابی که بر مبناش تدریس می کنید چیه و درسنامه‌هایی که در ایمیلم بهش اشاره کرده‌بودم رو کجا می تونم پیدا کنم؟
البته با توجه به مشغله شما،‌ انتظار ندارم که این درسنامه ها خیلی زود در دسترس قرار بگیرند.

منجوق گفت...

سلام باران جان
خانه ي نو مبارك. ما هم در همين تهران در عرض دو سال هفت بار (دقيقا هفت بار) اثاث كشي كرديم. به خاطر بدقولي شركتي بود كه از آن خانه پيش خريدكرده بوديم!

منجوق گفت...

جزوه هايم را هروقت آماده شد در هوم-پيجم مي گذارم.
كتاب اصلي كه معرفي مي كنم همان Morii است كه فكر مي كنم با آن آشناييد.
اما متاسفانه هيچ كتابي در فيزيك ذرات نيست كه مانند كتاب پسكين در نظريه ميدان هژموني داشته باشد. برخي قسمت ها را مجبورم از روي كتب ديگر بگويم و يا از روي جزوه ي خودم.

ناشناس گفت...

سلام خانم دکتر
خیلی دوست دارم تو کلاساتون شرکت میکردم ولی افسوس...
میخواستم بدونم برا ترم بعدی هم این کلاسا برگزار میشه شاید بتونم یه جوری برنامم رو تنظیم کنم که از درس شما بی نصیب نمونم

منجوق گفت...

سلام

ترم بعد درس هاي ديگري ارائه خواهد شد.

ناشناس گفت...

سلام
الان براتون یه میل با موضوع راهنمایی ارسال کردم ولی نمی دونم چی شد .غیبش زده میشه چک کنید ببینید زسیده یا نه؟
ببخشید که حرفام ربطی به موضوع کلاسا نداره .

منجوق گفت...

من يك اي-ميل از ناهيد خانم دريافت كردم