۱۳۸۹ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

کلاس فیزیک ذرات و پذیرش دانشجو

از يكشنبه چهارم مهر کلاس فیزیک ذرات این جانب شروع می شود. فعلا کلاس های من قرار است يكشنبه ساعن 8:45-10:45و سه شنبه ساعت 8 تا 10 صبح باشد. اما با توجه به نظر شرکت کنندگان شاید زمان کلاس ها را تغییر دهیم. شرکت برای عموم آزاد است. سیلابس درس در اسرع وقت اعلام عام خواهد شد. علی الاصول امکان ثبت نام رسمی (به عنوان دانشجوی مهمان) نیز موجود است. البته این کار منوط به اجازه ی پژوهشکده یا دانشکده ای است که شما عضو رسمی آن هستید.برای اطلاع بیشتر برای ثبت نام با دفتر پژوهشکده تماس بگیرید (ترجیحا از طریق ای-میل).
همه ی دانشجویان من دفاع کرده اند و من بی میل نیستم که از ترم بعد دانشجوی جدید بپذیرم. برایم زیاد مهم نیست که دانشجو، دانشجوی کارشناسی ارشد باشد یا دانشجوی دکتری. اما دانشجویی را خواهم پذیرفت که در کلاس های ذرات من شرکت فعال و سازنده داشته باشد. یعنی در کلاس ها به طور مرتب حضور پیدا کند,تمرین های کلاس را با دقت حل نماید و در امتحان هایی که می گیرم نمره ی خوب بگیرد.
طبعا اگر کسی بخواهد برایش برای شرکت در همایش های داخلی یا خارجی و یا .... توصیه نامه بنویسم یا توصیه ی شفاهی کنم شرکت فعال در کلاس ها و یادگیری دروس ارائه شده را مبنا قرار خواهم داد.
بد نیست بدانید که همه ی نظریه پردازان جدی ریسمان- که من از نزدیک می شناسمشان- معتقدند که بدون یاد گرفتن فیزیک ذرات نظریه ریسمان خواندن-و اصولا هر نوع کار تحقیقی در فیزیک انرژی های بالا- بی معنی ولغو است. من هم معتقدم فیزیک ذرات درسی نیست که بتوان به تنهایی و یا به کمک استادی که خود فیزیک ذرات بلد نیست و در این زمینه کار تحقیقی جدی نکرده آموخت.

۲۰ نظر:

سیدمهدی سجادی گفت...

سلام
من (احتمالا) به عنوان اولین نفر علاقه خودم رو به شرکت در کلاس ها(در صورت پذیرش شما) اعلان میکنم!
امیدوارم مقبول بشم!

ناشناس گفت...

خانم دکتر
با عرض پوزش،یک سوال!
من در همان دانشگاه تهران گرایش فیزیک نجومی و گرانش پذیرفته شدم.
راهنمایی شما برای ماندن در دانشگاه تهران هم منجر به پرس و جو شد که بسیار برایم مفید بود.
میخواستم بپرسم امروزه میشه تو کیهان شناسی کار کرد و فیزیک ذرات یا ریسمان رو نادیده گرفت و فقط به نسبیت عام تکیه کرد؟
آیا رهیافت های ریسمان و نسبیت عام کاملا از هم قابل تفکیک هستند؟
فکر میکنم دکر شیخ جباری نوع پژوهش هاشون در هر دو حوزه بوده، به رهیافت ایشون میشه یک نام واحد اطلاق کرد؟
سپاسگزارم!

منجوق گفت...

سلام
خوشحال می شوم شرکت کنید.

منجوق گفت...

«من در همان دانشگاه تهران گرایش فیزیک نجومی و گرانش پذیرفته شدم.»
تبریک می گویم! انتخاب خیلی خوبی بود.
«میخواستم بپرسم امروزه میشه تو کیهان شناسی کار کرد و فیزیک ذرات یا ریسمان رو نادیده گرفت و فقط به نسبیت عام تکیه کرد؟»

به نظر من دانستن نظریه ریسمان ضروری نیست اما مقدمات فیزیک ذرات لازم است. این یادداشت من یادتان هست:


http://monjoogh.blogspot.com/2010/05/blog-post_5751.html

«آیا رهیافت های ریسمان و نسبیت عام کاملا از هم قابل تفکیک هستند؟»
درست متوجه منظور شما نمی شوم. نسبیت ریسمان یک تئوری تثبیت شده است. اما نظریه ریسمان رهیافتی که تنها در حد فرضیه است.

«فکر میکنم دکر شیخ جباری نوع پژوهش هاشون در هر دو حوزه بوده، به رهیافت ایشون میشه یک نام واحد اطلاق کرد؟»
فکر می کنم خود شاهین می تونه جواب دقیق تری بده.

پیمان گفت...

اگر ممکن است کلاس شنبه ها را بیندازید یکشنبه. با تشکر

علیرضا گفت...

به نظرتان یکشنبه ها بجای شنبه کلاس را برگزار کنید بهتر نیست؟

منجوق گفت...

برای من هم یکشنبه مناسب تره. ببینیم بقیه چی می گن.

مریم گفت...

سلام ، شرکت در کلاس شما فقط برای دانشجویان مجاز می باشد، یا افرادی مثل من هم می تونند آزاد شرکت کنند؟ضمنا اگه امکان حضور من هم باشه، با روز یکشنبه به جای شنبه بیشتر موافقم

منجوق گفت...

مريم جان
اگر فكر مي كنيد برايتان مفيد است چرا كه نه. هر چه افراد بيشتري شركت كنند انگيزه ي من براي آماده كردن درس بيشتر مي شود.

ناشناس گفت...

سلام. نميشه ساعت كلاس رو با برنامه ي اون طرف هماهنگ كرد؟ يعني زماني باشه كه روي هيچ كدوم از كلاساي اون طرف نباشه. اين تقاضاي زياديه؟
زهرا

منجوق گفت...

سلام
با دكتر عليشاهيها تماس گرفتم. به نظرم ايشان اطلاع نداشتند كه برنامه ريزي به اين شكل هست. خيلي مثبت برخورد كردند و لطف كردند و گفتند كه با دكتر ارفعي در اين باره صحبت مي كنند.

منجوق گفت...

5درصد احتمال يعني حدودا دو سيگما درجه ي اعتبار. در آناليز داده هاي فيزيك ذرات، دو سيگما درجه اعتبار اثبات وجود سيگنال به حساب نمي آيد. اما آزمايش هاي بسياري بوده اند كه يافتن شواهد بر سيگنال با همين دو سيگما درجه ي اعتماد بودجه چند ميليون دلاري براي ادامه آزمايش براي چند سال ديگر گرفته اند!

اسما گفت...

آقا من حسودیم شد...از الان خوش به حال دانشجوهاتون

ناشناس گفت...

سلام. ممنون. زهرا

الهام گفت...

سلام
من هم بسیار تمایل دارم که در کلاس هاتون شرکت کنم.اما روزهای چهارشنبه برایم مقدور نیست .
من فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد گرایش گرانش از دانشگاه تهران هستم، ولی در حال حاضر در دانشگاه پیام نورتهران مربی آزمایشگاه هستم و درواقع روزهای سه شنبه،چهارشنبه و پنج شنبه از صبح تا عصر آنجا هستم.امابقیه روزهاهر ساعتی می تونم-حتی جمعه .امیدوارم بشه طوری برنامه ریزی کرد که من هم بتونم شرکت کنم.

فرهاد ذكاوت گفت...

ای کاش سال گذشته بود. من وضعیت تعلیقی درم الان در تز! و همچنان نامشخص. و البته بدون آینده ی مشخص در دکترا. همان مشکل قبلی که در جایی ذکر شده بود. ولی از کلاسها استقبال می کنیم یقیناً. جایی نداریم ما ذراتی هاو مگر همین کلاسها و دوره ها تشکیل بشه انگیزه بگیریم. ولی از نیمه مهر مزاحمتون میشم چون همون طور که گفتم ایتالیا هستم و متاسفانه تز ارشدم نامعلومه با وجودیکه درسهام تموم شده و برای موقعیتهای دکتراکه بهم اطلاع دادین تا مشخص نشه تزم نمی تونم کاری کنم.

ناهيد گفت...

سلام من دامشجوي ارشد ذرات بنيادي دانشگاه فردوسي هستم كه قراره با دكتر گروسي ريسمان كار كنم.به نظر شما شركت من تو كلاساتون با توجه به اينكه ترم اولم ميتونه مفيد باشه؟

منجوق گفت...

قطعا مي تونه مفيد باشه. اما به شرط آن كه رفت و آمد براي شما و از نظر دانشگاه شما مشكل و مسئله ساز نباشه

امید گفت...

سلام خانم دکتر
خیلی دوست داشتم از محضر درس استادی مثل شمابهرهمند میشدم ولی انگار قسمت نیست
میخواستم بدونم برای ترم کلاساتون برگزار میشه؟ شاید برنامم رو بتونم جوری تنظیم کنم که به کلاسا برسم

منجوق گفت...

اولين كلاس من روز يكشنبه يك ربع به 9 تشكيل مي شه.