۱۳۸۹ شهریور ۲۲, دوشنبه

سارا

امروز دانشجويم ، خانم سارا خطيبي، از پايان نامه ي كارشناسي ارشد خود دفاع كرد و با نمره ي عالي قبول شد. اين موفقيت را به او و خانواده اش تبريك مي گويم و برايش آرزوي موفقيت هاي بيشتري دارم. سارا يكي از اميدهاي هاي آينده جامعه ي فيزيك ايران است به شرط آن كه با همين روند به مطالعه و كار تحقيقي جدي و تمام وقت ادامه دهد.
سارا پاسخ عموم سئوالات را به خوبي داد جز يكي دو مورد. يكي از آن سئوال ها، مستقيم به موضوع تز او مربوط نمي شد اما اگر سارا اين دو يادداشت با عناوين جرم گمشده ي عالم و Machoرادر وبلاگ منجوق خوانده بود از پس جواب دادن به آن سئوال نيز بر مي آمد! .

۱۳ نظر:

منجوق گفت...

البته سئوال را من نپرسيدم يكي ديگه پرسيد.

ناشناس گفت...

دو سؤال داشتم
اگر پایان نامه قبول شود با نمره خوب و نه عالی و مشروط به اعمال اصلاحات استاد داور هم بشود ، بعد از انجام اصلاحات استاد داور امکان افزایش نمره وجود دارد ؟ یعنی بعد از پایان جلسه دفاع و سپس انجام تغییرات و اصلاحات در پایان نامه منجر به افزایش نمره بعد از جلسه دفاع می تواند بشود یا نه؟
سؤال دوم اینکه بعضی می گویند اساتید از تدریس دروس تکراری در سالهای متعدد مخصوصاً در دوره کارشناسی و کاردانی بیزار هستند چون ثمره علمی برای آنها ندارد و وقت آنها را گرفته و مانع تحقیقات علمی می شود ولی بخاطر دریافت پول حق التدریس چاره ای جز تدریس ندارند ، دانشگاهها هم برای گرفته شهریه از دانشجویان طالب تدریس اساتید هستند نه تحقیقات علمی اساتید، بنابراین باید از تدریس در کارشناسی فرار کرد و کار علمی در مراکز پزوهشی انجام داد و مقاله نوشت
بعضی دیگر می گویند تدریس حتی در دوره های کارشناسی و کاردانی و در دروس تکراری درسال های متعدد برای اساتید همچنان دارای ثمره علمی خوبی است؟و برای آنها مطالب ملکه و شهودی می شود.
شما چه فکر می کنید؟ اگر بتوانید بین کار پژوهشی در یک مرکز علمی که منجر به تالیف کتاب و مقاله علمی می شود با تدریس کم تر و تدریس دروس تکراری در سالهای متعدد در دوره کارشناسی یکی را انتخاب کنید کدام را انتخاب می کنید.
با این پیش فرض ها که تدریس در کارشناسی ممکن است مانع تحقیقات علمی نشود و بعلاوه ممکن است خود راهی به سوی تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا شود و البته ممکن است که هیچ کدام نشود و شخص ضرر کند و اگر کم تر تدریس می کرد مقالات بیشتری داشت.
بعلاوه می دانید که اگر مثلاً کسی با مدرک دکترای فیزیک استاد دانشگاه هایی که دانشگده فیزیک قوی ندارند بشود مثلاً دانشگده صدا و سیما یا استاد دانشکده هایی که فقط دروه های کاردانی و کارشناسی دارند مثلا دانشگاه تربیت معلم که این دانشگاهها هرگز فیزیک تخصصی در سطح دکترا کار نمی کنند پیشرفت علمی او متوقف می شود یا نه؟ یعنی هیات علمی این مراکز بشود یا نه؟یا اینکه ضرر علمی شدیدی متحمل نمی شود اگر هیات علمی این دانشگده های شود (مثلا این دانشکده در شهر خود فرد است و مایل است در شهر خودبماند)

ناشناس گفت...

دوستم امروز دفاع كرد در حد تيم ملي. عجب شخصيتي به جامعه ي فيزيك ايران تحويل دادم من:). (خطاب به دكتر فرزان: ميدونيد كه سارا رو من بزرگ كردمD:). جدن دست دوستاني مثل من درد نكنه كه همچين فيزيك پيشه هايي تحويل جامعه ميدن;).
با اون دعوايي كه اول جلسه خطاب به مسئول محترم!!! حراست شد، من اگه جاي سارا بودم از ترس ميزدم زير گريه، ديگه نميتونستم حرف بزنم، ولي سارا يكي از بهترين جلسه هاي دفاعي كه تا حالا ديدم رو ارائه داد.
زهرا

محسن گفت...

سلام
هم به شما خانم دكتر هم به خانم خطيبي تبريك ميگويم انشاالله همه دانشجويان ارشد بتوانند با موفقيت و نمره عالي از پايان نامه خود دفاع كنند.

منجوق گفت...

به زهرا

واقعا هم كه تسلط و اعتماد به نفس سارا مثال زدني بود. روز قبلش به سارا گفته بودم از آرمان ياد بگير. اما فكر مي كنم حالا بايد به آرمان بگم از سارا ياد بگير!


راستي دور از چشم شما كه زهرا را با اين همه زحمت، دست تنها، بزرگ كرديد يك شيطوني آمده بود و مي گفت سارا را فِيل كنيد.

منجوق گفت...

به ناشناس:
شايد رسومات رشته هاي مختلف متفاوت باشد. اما در همه ي جلسات دفاع كه من در آنها حضور داشته ام. نمره در روز دفاع توسط جمع ممتحنين تعيين مي شود. استاد راهنما بعد نمي تواند نمره را تغيير چرا كه در تعيين نمره حداكثر يك راي دارد.

اما انجام مراحل دفاع منوط به تحصيصات در پايان نامه است. يعني تا استاد راهنما امضاي آخر را ندهد دانشجو عملا فارغ التحصيل نشده ولو اين كه نمره 20 گرفته باشد.

منجوق گفت...

در مورد سئوال دوم

همان طوري كه مي بينيد من و شاهين هر دو يك مركز تحقيقاتي را انتخاب كرده ايم. بااين حال به نظر من كار تدريس، في نفسه، (چه به قوام كار تحقيقي كمك كند و چه نكند) كاري است بسيار ارزشمند.

يكي از ناراحتي هاي من و شاهين آن است كه برخي از استادان به طمع اون مقالات آبكي اي كه مي نويسند از كار تدريسشان مي زنند.


فاينمن هم يك محقق درجه يك بود و هم يك مدرس درجه يك. براي هر كدام از كلاس هايش هم زمان زيادي وقت مي گذاشت.

من اعتقاد قلبي اي بر پايه ي مشاهداتم دارم كه كسي كه تدريس را سَمبَل مي كند سطحي تر از آن است كه كار تحقيقي اي با كيفيت انجام دهد. البته از نظر تعداد شايد مقاله زياد توليد كند اما مقالاتش عمق كافي نخواهند داشت. مگر آن كه خود را "آويزان" يك نفر عميق تر از خود كند! اين مشاهده در ايران و استنفورد انجام گرفته است.

ناشناس گفت...

كي بهتون گفته بود سارا رو فِيل كنيد؟؟؟ بگيد خودم ادبش كنم ;). ولي به هر حال ممنون دوستمو با 20 فِيل كرديد D:.
زهرا

آرمان گفت...

سارا جان تبريك مي گم، اميدوارم تمام مراحل درس و زندگي رو به همين خوبي پشت سر بذاري.

همچنين تبريك مي گم به خانم دكتر. مثل اينكه سارا خيلي اعتماد به نفس داشته؟ حيف شد كه نيومدم سر جلسه دفاع!

راستي سارا خانم، از نظر ما (همون جمع بالاي پله ها) شما تا وقتي شيريني ندي دفاعت تموم نشده!

منجوق گفت...

به آرمان

حالا كجا شو ديدي؟!

ناشناس گفت...

آرمان من ديروز ازش ناهار گرفتم خفن. پنچ شيش تايي (جمع بالاي پله ها) بريزيد سرش ازش ناهار بگيريد D:.
زهرا

Unknown گفت...

دكتر فرزان: من هم عميقا بابت تمام لطف ها و محبت هايي كه به من داشتيد سپاس گذارم.
آرمان جان، خيلي ممنون . اميدوارم شما هم مثل گذشته موفق باشيد.

منجوق گفت...

خواهش مي كنم سارا جان