۱۳۸۹ مرداد ۱۴, پنجشنبه

باشد کنار ما، آموزگار ما

وقتی ما دانش آموز بودیم-به استثنا ی چند معلم نامدار شهر که شاگردان خصوصی فراوانی داشتند- معلمان از لحاظ مالی در مضیقه بودند. همین با عث شده که مردم فرزندان خود را از شغل معلمی بترسانند. یک نوع تناقض در جامعه ی ما هست: از یک طرف مردم به معلم و معلمی به دیده احترام و تحسین می نگرند و از سوی دیگر واهمه دارند فرزندانشان رشته ای مانند فیزیک یا ریاضی یا شیمی بخوانند که به زعم آنها آخر و عاقبتش معلمی است!
عادت ندارم جیب این و اون رو بشمارم! یعنی این کار را بد می دانم! اما با این حال می بینم که خوشبختانه دیگر معلم ها -حداقل در سطح شهر های بزرگ و محله هایی که در آنها مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه های مختلف هستند از نظر مالی در مضیقه نیستند. حتی معلم هایی که قبول می کنند که درس خصوصی دهند از نظر مالی UPPER MIDDLE CLASS به حساب می آیند. مشتری برای معلم خصوصی هم که کم نیست. اگر به معلمی به عنوان یکی از انتخابهایتان برای شغل آینده نگاه می کنید، خوب است بروید و از یک منبع موثق درباره ی درآمد این شغل و دیگر جزئیات آن تحقیق کنید. از سر آن که« همه می گن » تصمیم نگیرید. در اغلب موارد این « همه» اشتباه می گن! هیچ کدام از تصمیم های مهم زندگی تان را براساس حرفی که «همه» می گویند استوار نکنید! از منابع موثق اطلاعات جمع کنید.
صد البته در آمد بخش مهم و قابل توجهی از هر حرفه است و یکی از اولین چیزهایی است که موقع تصمیم گیری باید در باره ی آن تحقیق کرد. اما برای انسانی صاحب اندیشه و طالب شخصیت اجتماعی به هیچ عنوان همه ی معیارها به در آمد نمی تواند ختم شود. معلمی از جمله شغل هایی است که از هزاران منظر معنوی می تواند ارضا کننده باشد. شمردن تک تک آنها از حوصله ی این یادداشت بیرون است. به علاوه بسیاری از آنها راهر کس در ارتباط با معلمین خود در مدرسه تجربه کرده است و زیاد نیاز به بازگویی نیست. با این حال می خواهم روی یک نکته ی مهم انگشت بگذارم که هرچند واضح است اما متاسفانه افرادی که از نظر گرایش و دیدگاه به من نزدیک هستند فراموش کرده اند. شاید یکی از علت های ضعف ما در آرایش قدرت جامعه همین فراموشی ها باشد. یک معلم توان تاثیرگذاری اجتماعی شگرفی دارد. اگر افراد با گرایش فکری ما از شغل معلمی غفلت کنند ما آینده را از دست می دهیم.
اگر افرادی با گرایش فکری نزدیک به ما در مسایل اجتماعی و سیاسی موقعیت های شغلی حساس و تاثیرگذاری چون معلمی را وا دهند، کسان دیگر با گرایش فکری دیگر این شغل را می گیرند. به این ترتیب موقعیت ما در آرایش قدرت در آینده در سطح جامعه همچنان در ضعف می ماند.
خیلی تاسف آور خواهد که تنها به خاطر یک تصور غلط در مورد شغل معلمی که «همه می گن» آینده را از دست بدهیم.

۹ نظر:

شیما گفت...

موافقم.تشکر.

ناشناس گفت...

سلام.
هیچ وقت فراموش نمیکنم که یک بار به یکی از دوستانم در مورد برنامه هایی که برای پول درآوردن داشتم میگفتم، اون دوست من بهم جواب داد که مگه فیزیکیا هم به پول فکر میکنن؟
این حرف خیلی برام جالب بود. چرا جامعه انتظار داره که کسی که علوم پایه میخونه یا کسی که معلم میشه نباید به پول درآوردن فکر کنه؟
زهرا

منجوق گفت...

ُسلام

نمی دانم ریشه اش کجاست اما سریال های صدا و سیما به آن دامن زده.
سریال زیبا و تاثیرگذار بوعلی سینا بر دوره نداری زندگی او تاکید می کرد اما همین که بوعلی سینا شد مشاور ارشد ملکه, سریال از زندگی او پرید! چندین اپیزود سریال ماری کوری روی دوران نداری دانشجویی او بود و برای ناهار ترپ خوردنش را نشان می داد. همین که پولدار شد و پالتو پوست پوش شد سریال پرید! دوران بچگی ادیسون را بارها نشان دادند اما در مورد زمان پیری و میلیونری او چیزی نشنیدیم.
همین طور بود ماجرای سریال رامون کاخال و....

ریاست صدا و سیما در این سی سال به عهده ی کسی به نام قطب زاده (که بعدا اعدام شد) آنگاه برادر رفسنجانی بعد هم لاریجانی و حالا هم ضرغامی است. به همه ی آنها هم انتقادات جدی وارد است. اما این مسئله را که گفتم نمی توان بر گردن آنها انداخت. اتفاقا این تیپ برنامه های علمی-فرهنگی جزو mainstreamبرنامه های صدا و سیما نبوده و نیست! این تیپ برنامه توسط اقلیت روشنفکر صدا و سیما -که درصد شان هم رو به کاهش است- تدارک دیده می شد که عموما دیدگاه های متمایل به چپ داشتند و نگرش منفی ای در مورد سرمایه داری ترویج می کردند.

چپ کوک گفت...

تو تنها کلاس داستاننویسی که من رفتم آقای میانسالی بود که یه بار بهمن گفت اگه می خواهی نویسنده بشی اعلام کن که می خواهی یه نویسنده پولدار بشی. البته نه به این معنی که پول هدف تنهاست بلکه به این معنی که پول بخشی از هدفه و باید به این هم فکر کرد که کار ارزان و بی بها عرضه نشه.
مرسی از پستت در مورد معلم ها :)

منجوق گفت...

ممنون چپ کوک جان. نظرت خیلی برام مهم بود.

شیما گفت...

خوش به حالتون.چقدر اطلاعات شما زیاده.چطوری اینقدر از همه چیز می دونین؟

منجوق گفت...

چيز عجيبي گفتم شيما جان؟

زهرا .ر گفت...

سلام خانم دکتر اخیرا ایمیلتون رو چک کردین؟

منجوق گفت...

سلام
ممنون از اي-ميل شما. جوابتون را فرستادم.