۱۳۸۹ مرداد ۱۹, سه‌شنبه

نقل قول از دکتر منصوری

اخیرا دکتر منصوری مقاله ای نوشته که بخش هایی از آن چنین است:

"آنچه كشورها و بنگاه هاي اقتصادي رايگان به كسي نمي دهند دانش فني است نه علم! بنابر تعريف جديد، علم هنگامي علم است كه در چارچوب "گفتمان علمي" به صورت ارائه مقاله در همايش هاي ملي و بين المللي و يا انتشار در مجلات در "اجتماع علمي" مطرح و به بحث گذاشته شود، وگرنه هنوز علم نيست و توليد علمي تلقي نمي شود.

همكاران پژوهشي سخت كوش نگران نباشند. بي دغدغه به كار خودشان ادامه دهند و راه انتشار يافته هايشان را در اجتماع علمي ملي و بين المللي به هرصورت ممكن بجويند! ما بايد اين مرحلة "مشق علم" را همراه با افزايش توليد مقالات ادامه دهيم، تا پس از گذر از اين "دوره مشق" به مرحله توليد علم وارد شويم و با حضور بين المللي نقش خودمان را در جهان و وظيفة خودمان را نسبت به مردم كشورمان ادا كنيم. آينده ارزش اين زحمات را درك خواهد كرد."

به عنوان یکی از اعضای کوچک جامعه ی علمی کشور از دکتر منصوری به خاطر بیان این مطلب سپاسگزارم.

۸ نظر:

وحیدی گفت...

بنده ایشون نمی شناختم الان بک مطلبی هم در مورد اغراقات پیرامون مرحوم دکتر حسابی خوندم.
بنظر من این چرخه ISI جوری طراحی شده که در نهایت تولیدات ما (که معمولا بر مبنای آخرین یافته های آنهاست و در بانک های علمی پژوهشی برای ما در داخل قابل دسترسیه)به نفع آن ها تمام می شه. و علت اش اینه که هنوز به مرحله تولید ثروت از دانش نرسیدم (البته برخی از شاخه های بنیادی و نظری از شمول این نگاه قطعا مستثنا هستند).پس نظر بنده یک چیزیه بین نظر آقای محرابیان و آقای دکتر منصوری.خدا شما را از گزند بلا حفظ بدارد.
-----
پست های قبلی تونم دنبال می کردم.بسیار مفید بود.

ایلیا گفت...

اقای محرابیان که جای خود دارند اما اقای زاهدی که خود ریاضی پیشه اونم از نوع محض و در گرایشی جرد هستند زمان بازدید از مرکز زنجان وقتی دکتر ثبوتی امار مقالات رو می دادند اونم جایی که فقط علوم پایه داره برگشتند گفتند اینا خوبه ولی به فکر ارتباط با صنعت باشید و علمتون رو مجانی! در اختیار بیگانگان! ندهید. من نمی دونم ما چرا اینقدر دنبال تعمیم در حیطه هایی که اصلا کاربرد ندارند هستیم. سال پیش یا قبل ترشم دکتر شیخ جباری هم به ویژه در مورد اشتباه بودن این دیدگاهی که بعضی اقایان دارند در دیدار با رهبری تاکید داشتند و اینکه علوم بنیادی نیازمند ارتباط با دنیا هستند و بومی سازی علوم اساسا بی معنی هستش! (نقل به مضمون. ببخشید من حافظم خوب نیس!)

منجوق گفت...

دو سال پیش بود. آذر ماه 1387(پیش از دوره ی دهم ریاست جمهوری و انتخاباتش)

بله! مضمون سخنانش همین بود.

ناشناس گفت...

It would be more effective if this short article could be circulated among all faculties in all universities by emails(although I know what is what) and publicly publish it in a newspaper
like shargh , .

I myself as someone who is working in this academic community is
hard to beleive
that still we have controversy
on meaning of science.
I remember how Javadi amoli call science like physics, chemistry and mathematics etcetra ,

"elme Lashe"

and this idea is being presented in our national TV.

ناشناس گفت...

http://www.ketabnews.com/detail-4248-fa-20.html

وحیدی گفت...

http://www.bashgah.net/pages-38737.html

ناشناس گفت...

http://alef.ir/1388/content/view/80065/

وحیدی گفت...

چرا بعضی وقتا اسمم هم که می نویسم باز می نویسه ناشناس؟!!! شاید می خواد ریا نشه!