۱۳۸۸ شهریور ۱۸, چهارشنبه

ارتباطات در ایران باستان ونوين


چند هفته ای است که شب های پنجشنبه ساعت 10 به بعد برنامه ای از شبکه چهار پخش می شه که ارزش نگاه کردن داره. تهیه کننده و مجری برنامه، آقای میر فخراییه که كلاسش، تومنی تومن با بیشتر صدا وسیمایی ها فرق داره.
برنامه درباره ارتباطات در ایران باستان است. برنامه به صورت گفت و گو بین آقای میرفخرایی و یک نفر به نام دکتر محسنیان راد است که دکتری ارتباطات داره. من ایشون را برای اولین بار در این برنامه دیدم و قبلا نمی شناختم. به دلایل متعدد ایشون احترام منو به خود جلب کردند:

) دکنر محسنیان راد، بدون آن که بخواد ریاکارانه ژست تواضع بگیره، از همه دستیاراش و دیگرانی که در امر تحقیق به او کمک کرده اند اسم می بره و به دقت به اونا creditمی ده.

2) کسی هست که دستش را گلی می کنه. برای امتحان فرضیه های موجود آزمایش انجام می ده.

3) مطالبش رو برای تلویزیون با دقت تهیه کرده . با خودش عکس و ماکت و غیره می آره تا منظورش را به خوبی تفهیم کنه. روی عکس ها با دقت علامت می ذاره تا منظورش رساتر بیان بشه. وقت بیان اسامی و تاریخ ها و مقادیر، با مقایسه یا تبدیل واحد و... مسئله را قابل فهم برای شنونده غیر متخصص می کنه.

خود همین کار به ظاهر ساده کلی دقت مي بره و هوشمندی لازم داره. معلومه که استاد به وقت بیننده ارزش قایل شده که برای آن این همه زمان صرف کرده.

4) عکس هایی از سراسر ایران که در آن آثار تاریخی مربوط به بحث هست، نشان می ده. ظاهرا استاد تعامل خیلی نزدیکی با افراد محلی داره. از تجربیاتشون استفاده می کنه و در برنامه با احترام زیادی از مردم محلی و روستایی یاد می کنه.

برنامه هم جذابه و هم آموزنده. آقای میرفخرایی خود از آموختن مطالب لذت می بره و لذت خود را به بیننده منتقل می کنه. هر از گاهی هم با شوخی های مناسب و بجا برنامه را جذاب تر می کنه.

ما که در دور و بر خود مشکل حاد شوخی های چندش آور و نابجا داریم خوبه که در رفتار آقای میرفخرایی بیشتر دقت کنیم و از منش او (به عنوان يك مرد ايراني فرهيخته جا افتاده) الگو بگیریم نه از کسانی که با رفتار و گفتار نامناسبشان تمام کسانی را که سرشون به تنشون می ارزه را فراری می دن!


در یک جلسه درباره زیگورات چغازنبیل صحبت کردند. استاد می گفت ما ایرانی ها باید کسی که این معبد به دستور او ساخته شده یعنی اونتاش گال را در ردیف داریوش و کوروش بشناسیم. در دو جلسه قبل هم در باره ارتباط از طریق فرستادن سیگنال نوری در ایران باستان سخن گفتند.دیدن این برنامه را توصیه می کنم. خوب می شه اگر برنامه های آقای میرفخرایی را در یوتیوب بذارن تا ایرانی های مقیم خارج هم استفاده کنن.


پي نوشت: دكتر اسماعيل ميرفخرايي استاد دانشكده صدا و سيما نيز هستند. به نقل از اين وبسايت:"
این استاد دانشکده صدا و سیما استفاده از سانسور، فیلترینگ، دروازه بانی خبر و عدم اطلاع رسانی به دلیل ترس از بروز تشویش اذهان عمومی را در مورد زلزله مردود دانسته و گفت: برای اقدام صحیح در این زمینه نیازمند تفکر رسانه ای صحیح، مدل سازی رسانه ای متناسب، تربیت نیروی رسانه ای متفکر و نهایتاً اصلاح قانون رسانه ها هستیم.
وی در پایان صحبت های خود وجود یک شبکه اختصاصی مربوط به زلزله و ارایه آموزش و اطلاع رسانی از طریق آن را امری ضروری قلمداد نمود
."
نگفتم كلاس دكتر ميرفخرايي با اغلب صدا و سيمايي ها تومني تومن فرق داره! حضور افرادي چون ايشان در صدا و سيما غنيمتي است كه بايد قدرش را دانست. به اميد روزي كه صدا و سيمايي كه با ماليات هاي من و شما مي گردد توسط همين جور آدم ها اداره شود.

۶ نظر:

محسن گفت...

سلام
وبلاگ پر محتوایی دارید
خیلی جالبه
منم فیزیک می خونم گرایش هسته ای
یه سری به من بزن خیلی خوشحال میشم

.•¤**¤•.موفق باشی.•¤**¤•.

y.m گفت...

dear monjoogh
could u please mention the web site that allows users to watch feynman's lectures online?

منجوق گفت...

http://research.microsoft.com/apps/tools/tuva/

You will first be directed to install a software which is free of charge.

حسن طلیعی گفت...

taliei.blogfa.com/post-657.aspx

Sohail S. گفت...

بسیار جالب بود. من هم به دلیل کار دیگه ای از ایشون، اسمش یادم مونده بود. اما تیتر ٬ارتباطات در ایران باستان٬ تقریبا من رو شوکه کرد! خیلی دوست دارم در این مورد اطلاعاتی بدست بیارم.

محسن رضائی گفت...

دروود بر شما.
من این برنامه رو دیده بودم م. خیلی جالب بود و ریشه رفتاره ناخوداگاه ما ایرانیا در زمان ارتباط بر قرار کردن به شیوه خودمون نشون می ده .
من اسم این برنامه و اساتید حاظر در اون برنامه رو فراموش کرده بودم . وخیلی دوست داشتم پی گیر این موضوع باشم . مسیری که من دنبال کردم .
google
http://taliei.blogfa.com/post-657.aspx
و بالاخره اینجا بود ..
الان می دونم دنبال چه کسایی باید باشم .ممنونم