۱۳۸۸ آبان ۴, دوشنبه

ماهي قرمز كوچولو

حدود بيست سال پيش موقع عيد خانواده اي از بستگان ما دو تا ماهي قرمز كوچولو براي هفت سين خريدند. پس از عيد وقتي هوا گرم تر شد ماهي ها رو توي استخر حياط منزلشان انداختند. نگو ماهي ها نر وماده بودند. خلاصه! حسابي در استخر به دو تا ماهي قرمز كوچولو خوش گذشت و...! بعد از مدت كوتاهي استخر به تسخير نوادگان اين زوج خوشبخت در آمد. صاحبان خانه دلشان نمي آمد تا ماهي هاي قرمز كوچولو را قتل عام كنند براي همين تا حدود ده سال استخر بلا استفاده ماند. هر سال دم عيد براي آن كه از شر ماهي ها خلاص شوند چند تا از آنها را بين فاميل پخش مي كردند. آنها هم بعد از گذشتن عيد ماهي را پس مي فرستادند و تشكر مي كردند. يك بار هم يكي از اين پسرك هاي دستفروش را صدا كردند كه تا مي تواند ماهي بگيرد و ببرد بفروشد. البته تعداد ماهي ها خيلي خيلي بيشتر از آن بود كه با اين ترفند ها بتوان از شر آنها خلاص شد.
حالا اين موضوع چه ربطي به حفظ محيط زيست دارد؟ ربطش را در نوشته بعدي توضيح مي دهم. شما فعلا
اين مقاله را درباره ماهي هاي قرمز بخوانيد. از قرار معلوم ماهي قرمز كوچولو خيلي خيلي باشعورتر از آن است كه اغلب ما تصور مي كنيم. حافظه آن هم برخلاف شايعات رايج نسبتا طولاني (تا يك ماه) است. در ضمن اين مقاله ويكي پديا درباره نقش ماهي قرمز در فرهنگ ملل مختلف مطالب متعددي دارد اما حرفي از ماهي قرمز سفره هاي هفت سين ما به ميان نمي آورد.اي كاش دوستاني كه مايل به معرفي چهره لطيف فرهنگ ايراني به دنيا هستند اين مقاله ويكي پديا را ويرايش كنند!

۵ نظر:

ناشناس گفت...

see this http://www.youtube.com/watch?v=OjnUiyf5YJU

Unknown گفت...

به نظرم اگه قصد مداوم و مبسوط نوشتن(بیش از یکی‌ دو تا پست) درباره ی محیط زیست دارین، یه وبلاگ جداگانه براش بزنید. چیزایی که در این رابطه می‌‌نویسید رو اونجا پست کنید، اینجا هم لینکش رو بذارین. برای کسی‌ که به این موضوع علاقمنده فقط، گشتن لابلای پست‌های این وبلاگتون چندان جالب نیست. فکر نکنم متخصص محیط زیست هم از اینجا سر در بیاره و بخواد چیزی اینجا بگه!

منجوق گفت...

با كليك كردن روي برچسب causeهمه نوشته هاي مربوطه با هم ظاهر مي شن.

فغان گفت...

خانوم دکتر چندی پیش یک ایمیل برای من اومده بود که محتواش این بود که ماهی قرمز اصلا ریشه در فرهنگ و آیین زرتشتی نداره و گفته بود این ماهی ها موقع صید شدن و بعدا موقع انداختن تو تنگ دچار سکته! میشن و درنهایت میمیرن! اگه دوست داشتین میلش رو هم براتون میفرستم

منجوق گفت...

نقاشی سفره ی هفت سین کمال الملک هم ماهی قرمز نداره.گذاشتن ماهی در سفره ظاهرا سنت نسبتا جدیدیه